loading...

زن و شبهات خلقت انسان در اسلام

بازدید : 249

مقدمه نوشتار

خداوند در قرآن کلماتی کلیدی عنوان می کند که هر کدام مفهوم خاص خود را دارد .از آنجائیکه برخی از این کلمات که در زمره کلمات متشابه هستند واقعیت علمی را بیان می کنند، درک مفاهیم این کلمات تا روشن شدن آن واقعیت برای ما دشوار است. ما تصور می کنیم در هر زمان می توانیم تاویل آن کلمات را بدانیم .بر همین اساس در گذشته هر کس تاویلی خاص بیان داشته است. قرآن در 1400 سال پیش مطالبی در قالب تمثیل برای انسان بیان کرده و از آنجائیکه قران آخرین وحی ابلاغی به پیامبر اسلام ص است قاعدتا برخی از این مطالب ریشه در زمان ما که شکوفائی علم است دارد و ما باید آنها را با علم روز مقایسه کنیم شاید بتوانیم مفهوم واقعی مورد نظر قران را کشف کنیم. کلماتی مانند حما مسنون،صلصال ،صلب و ترائب ،ماء دافق از این قبیل هستند. در گذشته تفاسیر فراوانی در باره آن ها بیان شده که با ذهنیات مفسرین در قرون گذشته تطابق داشته و ما همچنان آنها را بدون بررسی و تجدید نظر نقل می کنیم. در حقیقت ما ناقل نظرات گذشتگان هستیم و از خودمان مطلبی به آن نظرات اضافه نکرده ایم 

با توجه باینکه خداوند متعال در قران تاکید فرموده که کلمات متشابه ریشه در علم دارند و تنها خداوند و دانشمندان –راسخون فی العلم –تاویل آن را می دانند و مرتبا در موضوع خلقت انسان و حیات در زمین و چگونگی خلقت هفت جو زمین که همه پدیده های طبیعی و آیات خداوند هستند دستور تفکر و تعقل در آنها را می دهد. از آنجائیکه افکار مرد سالاری بر زمان های گذشته و متاسفانه امروزه حاکم بوده و هست بر بسیاری از این کلمات تاثیر خود را گذاشته است نمونه آن موضوع صلب و ترائب است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم .آیات،7 5،6 سوره طارق به این کلمات اشاره کرده است. فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ - خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ - يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِب ـــ پس بايد آدمى بنگرد كه از چه آفريده شده. از آبى جهنده آفريده شده كه از بين صلب و ترائب بيرون مى ‏آيد .مفهوم این آیه هیچ ارتباطی با منی مرد و رحم زن ندارد. این مطلب صرفا نظر خودم است به استناد آیات قرآن و علم زیست شناسی و زمین شناسی و دلائل آن را در مقالات خود بیان داشته ام و در اینجا هم به آن اشاره می کنم. دو نکته ظریف در این آیات است.

اول: خداوند در آیات فوق می فرماید ،انسان بنگرد که چگونه خلق شده. پروسه خلق از صلب و ترائب انجام شده و دیگر تکرار نمی شود .علامه طباطبائی اشاره ظریفی در این مورد دارد ،می فرماید- "در اين دو آيه كلمه خلق به صيغه مجهول (خلق شده ) آمده، و نام فاعل را كه خداى سبحان است نبرده، و اين اشاره است به اينكه از شدت ظهور لازم نبوده كه نام او برده شود، همه مى دانند كه خالق اين خلق شده خدا است." بعلاوه خلق به معنی ایجاد برای اولین بار است از چیزی که وجود داشته است. اَلَّذی‌ اَحْسَن‌َ كُل‌َّ شَی‌ْءٍ خَلَقَه‌ُ وَ بَدَأَ خَلْق‌َ الاْنْسان‌ِ مِن‌ْ طین‌ٍ. این ایه به وضوح معنی خلق را بیان داشته است برای خلق نیاز به چیز ها ئی است که خلق یک مورد خاص به ان نیاز دارد و خلقت انسان را در سنگ رس شروع کرد و تا کامل شدن از مراحل خلقت مانند نطفه، علقه و غیره عبور می کند وقتی خلقت انسان تمام شد. دیگر انسان خلق نمی شود بلکه در پروسه حیات مانند تمامی موجودات زنده از لقاح مذکر و مونث تکثیر می یابد باز آفرینی می شود. اصلاحیه ان نوشتار که آنرا برای نخستین بار عنوان کرده ام که مطلب جدید است را حتما ملاحظه فرمائید. تفکر و تجسس و تعقل در آیات همیشه باعث کشف واقعیت های نو می گردد. لطفا اینجا کلیک فرمائید

مطلب دوم خداوند می فرماید- خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ - يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِب-انسان از آب بیرون رونده از بین دو جسم سخت و نرم که خارج می شود خلق شده. آب دفع شونده متعلق به هر دو  جسم است. در صورتیکه منی مرد از یک جسم خارج می شود و این با مفهوم آیه نمی خورد .یا باید این طور معنی کنیم که صلب و ترائب در خود مرد است که آب دافق از آن خارج می شود .این مطلب هم با آیه -  وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْنْسان‌َ مِن‌ْ صَلْصال‌ٍ مِن‌ْ حَمَاً مَسْنُون نمی خواند. معنی این آیه هم در حقیقت شکل دیگری از صلب و ترائب است. حما مسنون به معنی توده سیاه و نرم و صلصال جسم سخت و خشک است. بنابراین کلمات صلب و ترائب و حما مسنون و صلصال کلید اصلی خلقت انسان است .همان بدائ خلق الانسان من طین است. خلقت اولیه انسان در پروسه جسم سخت و جسم نرم اتفاق افتاده و آب دافق هم در بین این دو جسم نقش تعیین شونده داشته است. صلب و ترائب و خطای برداشت قدما و موخرین از آنجائیکه تصورات ذهنی گذشتگان بر مرد سالاری استوار بوده و زن را جسم نرم و لطیف و تاثیر پدیر و فرمانبردار می دانسته اند. این ایات را به مرد که خشن و سخت و زن که نرم و لطیف توصیف می شده تفسیر کرده اند که بنظر می رسد با واقعیت قرانی مطابقت ندارد. با پشرفت علم زیست شناسی و زمین شناسی و با استناد به آیات 9 الی 12 سوره فصلت که چگونگی پیدایش زمین و خلقت اقوات  ر ا بیان میدارد. بداء خلق الانسان من طین از دوره اقوات آغاز شده و حما مسنون و صلصال نام علمی صلب و ترائب است و آب دافق هم در همین دوره اقوات و در کنار حما مسنون و صلصال نقش اساسی بازی کرده است .این موضوع را علم هم اخیرا مطرح کرده و یک نظریه معتبر علمی است که در مقاله جداگانه به آن می پردازیم .سید محمد تقوی اهرمی 29مهر ماه 1395 ویرایش جدید بهمن 1399-ویرایش جدید 8/10/1402

 

سید محمد تقوی اهرمی پنجشنبه 29 مهر 1395 زمان : 1:05 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 187
  • بازدید ماه : 858
  • بازدید سال : 10,880
  • بازدید کلی : 31,610

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد