loading...

زن و شبهات خلقت انسان در اسلام

بازدید : 146

 

مقدمه نوشتار

کلمه ماء در قرآن به معنی همین آبی است که ما می نوشیم و حیات موجودات زنده به آن بستگی دارد. هیچ جای قرآن به آب به عنوان نطفه اشاره نشده و این تخیلات ذهنی ما است. اصل آیات با ترجمه آیات فرق می کند. نقش آب در پیدایش اولیه حیات موضوع مهمی است که فکر دانشمندان زیست شناسی و زمین شناسی را به خود مشغول داشته است. دانشمندان چگونگی پیدایش عناصر شیمیائی در زمین را نمی دانند و نظریه ای که در این ارتباط ارائه شده سندیت علمی ندارد و صرفا یک نظریه خام است. باور بر یک نظریه خاص در پیدایش زمین تاثیر مستقیمی بر چگونگی پیدایش عناصر شیمیائی در زمین دارد. در مقاله پیدایش زمین و تئوری جدید از نظر قرآن به دو نظریه مهم پرداخته ام . آنچه که به  این نوشتار برمیگردد روند پیدایش ملکول آب و سایر عناصر اصلی ساختار تشکیلاتی حیات است. نظریه های متعددی در پیدایش حیات پس از آزمایش اوری و میلر ارائه شده است که همه روند تکاملی نظریه پیدایش حیات را داشته است

 

ابتدا دانشمندان تصور می کردند که حیات در آب فراوان و در دریا و اقیانوس ها شکل گرفت. زمان وقوع پیدایش حیات از ابتدای سرد شدن پوسته جامد زمین مورد تائید همه دانشمندان قرار گرفته است. داده های جمع آوری شده از باکتری های اولیه حیات که در چند سال اخیر بدست آمده  و اطلاعاتی از مولکول های آلی حیات در شهاب سنگ ها  بیان گر این است که پایه حیات به ابتدای شکل گرفتن و سرد شدن پوسته جامد زمین اولیه  بر می گردد. کشف ژن و گسترش دامنه اطلاعات ژنتیک در موجودات زنده دانشمندان را بسوی آغاز پیدایش اولیه مولکول ژن کشاند چرا که ژن میتواند اطلاعات ساختار تشکیلاتی موجود زنده را به نسل بعد منتقل کند. تجسس در ساختار شیمیائی مولکول زنجیره ای ژن و روند شکل گرفتن آن از ملکول های ساده و پایه حیات مانند آب، آمونیاک، متان فسفید ها و ئیدرید گوگرد تحولی در نظریه پیدایش اولین ملکول زنجیره ای ژن و پیدایش حیات اولیه در زمین ایجاد کرد. در مقاله چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران به نظریه های علمی مختلف پیدایش حیات پرداخته ام .

دو نظریه کلی یکی پیدایش حیات در آب اقیانوس و دریا ها و دوم انتقال ملکول اولیه حیات از فضا به زمین  وجود دارد که هر دو نظریه به دلائل علمی منسوخ گردید. انتقال حیات از فضا به دلیل وجود اشعه ماوراء بنفش و عوامل دیگر کنار گذاشته شد. پیدایش حیات در آب دریاها با مکانسیم واکنش شیمیائی در پیدایش ملکول آلی زنجیره ای ساختار ژن توسط  کشف دو عامل اصلی مائ مهین و ماء دافق کنار گذاشته شد. در این نوشتار به این دو عامل اصلی که اعجاز علمی قرآن است می پردازم. چرا قرآن دقیقا این دو کلمه علمی را بیان فرموده جالب است ولی برای درک این موضوع باید ذهن را از تخیلات و تصورات غلط  کهن خالی کرد و با دید علمی به آیات نگریست دقیقا به همان روش گذشتان که این تصورات را بر باور ما کنجاند ند. آنها با استناد به برداشت های علمی آن زمان این تفاسیر را ارائه دادند که چاره ای جز این نداشتند باید برای نسل های قدیم توجیه علمی داشته باشند. ولی هزار وسیصد سال از ارائه این نظریات در خلقت انسان گذشته است وعلم بسایر پیشرفت کرده است و باید تاثیری هم بر تفکر و تعقل ما گذاشته باشد نمی شود در قرن شکوفائی علم زندگی کنیم و تصورات ما همچنان در هزار و سیصد سال قبل پرواز کند. بروز رسانی نظرات ضروری است. امروزه آپدایت کردن داده ها جزء زندگی روزمره ما شده این را باور کنیم که خداوند متعال چگونگی خلقت انسان را در زمین اولیه در آیات متشابه را برای ما بیان فرموده و ما  آن را به عصر حاضر و در آب مرد و رحم زن نگه داشته ایم نو اندیشی در آیات متشابه ضرورت زمانی است و باید قرآن را از این تصورات کهن نجات دهیم و از مهجوریت در آوریم حال چرا ماء دافق و ماء مهین کلید واژه اصلی پیدایش حیات است ادامه میدهیم.

ماء مهین و نقش آن در تشکیل مولکول زنجیره ای ژن اولیه

هنگامی که زمین در حال سرد شدن بود و توده مذاب عناصر ساده اولیه و پایه حیات که تازه از اتصال اتمهای عناصر ئیدروژن، اکسیژن،کربن، ازت، گوگرد، و فسفرو..ایجاد شده بودند را در دل خود نگه داشته بود. البته عناصر سیلیسوم، آلومینیوم، آهن و سایر عناصر شیمیائی هم در بغل عناصر ساده حیات  برای تشکیل کانی ها لازم بودند و توده مذاب در درجه حدود سه الی پنچ هزار درجه امکان حرکت عناصر و پیدا کردن جفتی که بتواند در آن شرایط  تشکیل پیوند مولکولی را بدهد فراهم می کرد. همه عناصر سبک تر مانند گاز های ئیدروژن، بخار آب، متان و یا اتان، آمونیاک و کانی های سیلیسیوم و آلومینیوم و پیریت ها به سطح خارجی صعود می کردند و آهن و نیکل به دلیل سنگینی در مرکز زمین جای میگرفتند. هیدروژن به مقدار فراوان تر از سایر عناصر عملا مدیریت برنامه را بر عهده داشت. یکی از ماموریت مهم آن این بود که نگذارد اکسیژن آزاد عرض اندام کند به دلیل میل ترکیبی قوی و شدید  تر با اکسیژن و تشکیل پیوند H_O همه اکسیژن بسیار فراون را به آب تبدیل و آن را مهار کرد. وجود اکسیژن آزاد بسیار خطرناک بود و انفجارهای پی در پی در زمین اولیه ایجاد می کرد. حتی بر خلاف نظر دانشمندان اکسیژن قادر نبود با کربن ترکیباتی بدهد دلیل آنهم ضعیف بودن پیوند ملکولی C-O در برابر H-O است.

پیوند های هیدروژن باعناصر گوکرد، فسفر،ازت بعد از تمام شدن اکسیژن امکان پذیر بوده است. به انرژی این نوع پیوند ها در کتب شیمیائی مراجعه فرمائید. سئوالی که مطرح است سنگ سیلیسیوم به چه روشی اکسیژن دار شد. مثلا SiO3, SiO4,. آب اکسیژن دارد و می تواند با عوامل H-Oو  Hاین کار را انجام دهد و قرآن این عوامل آب را سلاله من ماء مهین می نامد .حال می دانیم که چقدر نقش آب در خلقت حیات موثر بوده است. بخار آب فراوان بصورت قطرات ریز این مولکول ها را به خود جذب و همراه سنگ رس فراوان و کانی های دیگر به بالاترین سطح خارجی زمین منتقل شدند. اینکه سنگ رس صلصال پخته و در حال سرد شدن و توده سیاه رسوب شده در آن عامل اصلی پیدایش حیات است از زبان دانشمندان معروف زیست شناسی و تکامل حیات بشنویم و سپس به ادامه مطلب بپردازیم 

بیو شیمی دانان Paecht  و Horowitz در آزمایشات متعدد بر روی سفال ،پیریت  به پلی مریزاسیون  پروتئینها و اسید نوکلئوتیک ها دست یافتند . Bernal J.D. در کتاب پیدایش حیات چنین عنوان کرده: مولکول ها ی آلی در محیط خود (درون گودال های زمین اولیه)  و در اثر حرارت و  خشکی توسط  سطح خارجی کانی ها جذب شده و سپس تغلیظ می شدند و این کانی ها  مثلا خاک رس  و یا میکا که از قشر سیلیکات با بار منفی تشکیل شده  اند  یون ها ی مولکول های مونومر  با بار مثبت  را به خود جذب میکردند در فضای بین ملکولی قشر سیلیکات و بین آنها مولکولهای  آب قرار میگرفتند این کانی ها   بخوبی می توانستند  نقش کاتالیزاتور را بازی کنند.

A.G.Cairns-Smith از دانشگاه Glasgow وDavid C. Mauerzall  از دانشگاه راکفلر نیویورک طی تحقیقاتی بر روی کانی های خاک رس Tonmineralienباین نتیجه رسیدند که تکامل شیمیائی بسیاری از مولکول های آلی بر روی کریستال های این کانی ها بصورت یک سیستم بسته عمل کرده اند. این کریستال ها به دلیل بار الکتریکی سطوح خارجی خود مولکول های آلی مانند اسید های آمینه و نو کلئواسیدها را به خود جذب و سنتز ماکرو ملکول ها را کاتالیزیره کرده اند  و سبب تشکیل بیو مولکول های آلی ماکرو شده اند. ساختار کریستالی ماهیت داده های اطلاعاتی داشته و ماتریکس اولیه را در مولکول های آلی ایجاد کرده اند و همین طور ماکرو مولکول های آلی پیچیده تر تشکیل تا به خاصیت تکثیر پذیری بدون کمک خاک رس گداخته (خشک شده در اثر حرارت) رسیده اند.

wolfgang Weigand وMark Doerr از دانشگاه فریدریش-شیلر Jena این آزمایش را بر روی سولفید آهن انجام داده است. 

Aharon Katchalassky توانست از محلول آبکی رقیق  بکمک کانی خاک رس پروتئین با زنجیره بیش از 50 تکه اسید آمینه و با صد در صد بازده تولید کند .آزمایشات متعدد بسیاری در این زمینه انجام شده مطلب مهم این است که تمامی آزمایشات بر روی کانی ها و خاک رس پخته و در حرارت بر روی کانی دوده سیاه رنگ چسبنده بجای مانده که ماکرو مولکول های آلی را در بر داشته است .این دانشمندان آخرین نظریه پیدایش اولین مولکول حیات در درون سنک رس و از توده سیاه و هم در یک محیط بسته را تائید و مورد تائیدعلم هم قرار رفت. به عبارتی پیدایش حیات از درون آب فراوان دریاها به درون آب اندک که همان بخار آبی است که عناصر ساده آلی را درخود حل و به درون سنگ رس می برد.

آب بصورت بخار و قطرات زیر یعنی آب نباید اطراف واکنش فراوان باشد. آب مهین به معنی کم میدهد و بیانگر این است که حیات در آب کم صورت گرفته و نه در آب فراوان .بنابراین باستناد علم و آیات قرآن که ذیلا عرض می شود. آب مهین، همین آب است که می خوریم که حمل کننده عناصر پایه حیات در سنگ رس بوده و به دلیل داغ بودن سنگ رس فورا محتویات خود را درون لایه سنگ رس به صورت رسوب سیاه می گذاشت و خود از محیط  واکنش خارج می شد. نگاه کنید به این نظرات که عین آن را قرآن 1400 سال قبل بیان داشته و ما چطور واقعیت را پشت پرده تحجر و تعصب کورکورانه پنهان نموده ایم در برابر خداوند مسئول هستیم ود ر قیامت پاسخگو هستیم.

 

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ؛ در حقیقت ما انسان را در صلصال و از حما مسنون خلق کردیم.ضمیر من اول در معنی می دهد و ضمیر من دوم از چرا؟ ساختار و ترکیبات اولیه شیمیائی که در دل سنگ رس توسط آب کم کشانده شد و رسوب سیاه بر جای گذاشت همان ترکیبات اولیه خلق اولین نطفه حیات است. هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ-ما انسان را در رس آفریدیم رس همان صلصال است که در زمین اولیه بصورت سنگ سفال مانند بوده است- أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ-آیا ما شما را در آب کم نیافریدیم. نطفه در درون توده سیاه حما مسنون و به کمک سنگ رس به عنوان کاتالیزاتور خلق شد. وَاللَّهُ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ-و خداوند است که شما را در خاک و سپس از نطفه آفرید. 

خاک چیست و فرق آن با طین و صلصال در چی است

سنگ رس انواع مختلفی دارد نوع دو لایه و نوع سه لایه خاکی که ما در آن کشاورزی می کنیم از نوع سه لایه است یعنی آب را به خود جذب می کند و نگه میدارد تنها نوع سه لایه سنگ رس این خاصیت را دارد. طین خاک رس خالص است که با آن آجر و سفال درست می کنند وقتی این خاک طی سالیان دراز با مواد آلی پوسیده که هموس نامیده می شود که همان ریشه و بقایای گیاهی و جانوری است آن را مساعد کشاورزی می کند.با آن نمی توانیم آجر و سفال درست کنیم باید خاک رس خالص معدنی باشد ولی در حقیقت خاک همان طین است و صلصال هم طین است که در پوسته جامد زمین که هنوز داغ است بصورت سفال بوده است و خداوند هر سه را برای ما توضیح میدهد. خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ بنابراین تراب همان صلصال است که نطفه از آن و از توده سیاه حما مسنون خلق میشود. حال متوجه شدیم مائ مهین چیست.ماء دافق به معنی آب بیرون رونده است. 

ماء دافق از نظر علم چیست.

به تصویر زیر نگاه کنید دو اسید آمینه ساده در وضعیت قرینه نسبت به هم قرار میگیرند و با از دست دادن یک ملکول آب به یکدیگر وصل میشوند

 

 

مولکول جدید یک مولکول دو تائی است بنام دیمر و اگر همین طور ادامه پیدا کند مولکول پلی مر بدست می آید. مولکول پلی مرها بهم وصل می شوند و یک زنجیره مولکولی پلی مر بدست می آید که ساختار ژن از آن درست می شود.

نطفه اولیه حیات که از حما مسنون و درون صلصال خلق شد از چه ترکیباتی تشکیل شده است. مولکول های زنجیره ای RNA همه پلی مر هستند. به تصویر بالا نگاه کنیم اسید آمینه یک ملکول ساده ای است که پروتئین از آن تشکیل شده یعنی مولکول های زیادی بهم وصل شده اند تا زنجیره پروتئین را درست کنند. در تصویر دو تا اسید آمینه به هم وصل می شوند و یک مولکول آب از بین این دو اسید آمینه خارج می شود ما 20 نوع اسید آمینه داریم که در تمامی موجودات زنده گیاهی و جانوری شبیه هم هستند ولی طرز قرار گرفتن آنها در زنجیره پروتئین با هم فرق می کنند. اگر هزار تا اسید آمینه به هم وصل شوند باید هزار مولکول آب از واکنش به هم وصل شدن آنها خارج شوند. این آب بیرون رونده همان ماء دافق است که سر نوشت حیات و خلقت اولین نطفه موجودات زنده به آن وابسته است. اگر این واکنش در محیطی که آب فراوان باشد واکنش برگشت پذیر است باید محیط اطراف واکنش خشک و داغ باشد تا آب های بیرون رونده به خارج از سیستم سنگ رس و توده نرم سیاه به عنوان یک مجموعه که در بالا دانشمندان اشاره کرده اند" این کانی ها بصورت یک سیستم بسته عمل کرده اند" ماء دافق همین آبی است که در درون این سیستم بسته صلصال جسم سخت یا به نام دیگر صلب و حما مسنون توده نرم یا به نام دیگر ترائب نرم خارج می شده است. دو آیه لقد خلقنا الانسان من صلصال من حما مسنون و خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ- يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ با هم مترادف هستند در آیه اول به زبان علمی و دوم به زبان عامیانه بیان شده .انسان در آب بیرون رونده که ار بین جسم سخت و جسم نرم بیرون می جهید. چقدر این آیات با علم روز مطابقت دارند و چقدر ما بی انصاف و متحر هستیم که نمی خواهیم واقعیت قرآنی را قبول کنیم و به تمامی این شبهات پایان دهیم. خداوند ما را در درک واقعیت های علمی قرآن هدایت کند تا قرآن را از مهجوریت علمی  که در تار عنکبوتی تصورات ذهنی کهن ما گرفتار شده نجات دهیم. سید محمد تقوی اهرمی 12 اسفند 1398-ویرایش جدید10/10/1402

سید محمد تقوی اهرمی دوشنبه 12 اسفند 1398 زمان : 18:18 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 178
  • بازدید ماه : 849
  • بازدید سال : 10,871
  • بازدید کلی : 31,601

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد