loading...

زن و شبهات خلقت انسان در اسلام

بازدید : 286

 مقدمه نوشتار

خداوند در آیه 10 سوره فصلت به کلمه اقوات اشاره کرده است و می فرماید در چهار روز که معنی دوره می دهد ان را برنامه ریزی کرده است. دقت فرمائید نمی فرماید خلق کرد و قدر فیها اقواتها و قدر با فتحه ق و تشدید دال است وتا کنون مفسرین و مترجمین محترم با خلق معنی کردن قدر لطمات سنگینی به آیات متشابه قرآن وارد کرده اند و این اشتباه بزرگ که تبعیت از نظر گذشتگان است شبهات فراوانی به بافت جهان بینی خلقت انسان و خلقت کیهان ایجاد کرده اند.  آیات زیر توجه فرمائید مطلب مهم در این موضوع این است که تمامی کلمات حما مسنون و صلصال، ترائب و صلب،ماء مهین و خلقت انسان از نطفه همه در این چهار دوره اقوات اتفاق افتاده. به دلایل زیر توجه فرمائید. 

وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌-ایه 10 سوره فصلت برنامه ریزی ایجاد اقوات یا غذای بیولوژیکی  در چهار دوره را بیان میفرماید .این آیه پیوند نا گسستنی با یک آیه قبل ودو آیه بعد از ان را دارد .آیات 9 الی 12 این سوره یک مجموعه بهم پیوسته آیات است که پیدایش زمین از بدو جدا شدن از توده ابر خورشیدی  تا ایجاد هفت طبقه جو زمین را دارد. 

 قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَاداً ذٰلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ‌-فصلت 9

وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌-فصلت 10

زمین در دو دوره خلق می شود-بعد از این دو دوره پوسته جامد زمین روی آن قرار داده می شود و بر روی این پوسته جامد در چهار دوره اقوات مقدر می گردد. یعنی با برنامه ریزی ایجاد می شوند. بعد از دوره اقوات خداوند به اسمان زمین می پردازد. زمین و جو ان را ابتدا تثبیت می کند. آیه-11

 

 ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَ هِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ‌ -فصلت 11

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ12

 

و سپس این آسمان جو یک طبقه و تاریک زمین اولیه  را در دو دوره به هفت طبقه تبدیل می کند. این هشت دوره هیچ ارتباطی با شش دوره خلقت کیهان ندارد. .متاسفانه ما برای اینکه نظرات گذشتگان را از اعتبار نیاندازیم قرآن را فدای تصورات ذهنی خود کرده ایم. حاضر نیستیم به هر قیمتی شده ذهن را از آن تصورات آزاد و آیات خداوند را از علمی بودن ساقط نکنیم. چه گناه نا بخشودنی. بسیاری ایه 11 را جدا می کنند و آسمان در این آیه را کائنات تعبیر می کنند و شبهه می آفرینند .مخالفین و معاندین هم به این تعابیر استناد می کنند و می گویند خداوند اول زمین را آفرید و سپس کیهان را خلق کرد.آیات فوق خیلی واضح و روشن پیدایش زمین تا جو هفت طبقه را می فرماید. حال به آیه 11 و پیدایش اقوات در چهار دوره اشاره می کنیم .

اقوات پایه غذای بیولوژیکی است که  منجر به مولکول های زنجیره ای ار.ان.آ  در پایان دوره چهارم اقوات گردید و اولین غذای بیولوژیکی هم نطفه است یعنی جاندار و تکثیر پذیر است و این نطفه آغاز خلقت تمامی موجودات زنده است. تمامی موجودات زنده از این نفس واحد خلق شدند. انسان هم از این نفس واحد خلق شد و آدم و زوج او اولین انسان تکامل یافته هم از این نفس واحد خلق شد-يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَة -خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا.-شما را از یک نفس واحد خلق نمود و همسر او را نیز از آن نفس واحد آفرید.(حال این همسر می تواند مرد باشد و یا زن ) منها به نفس واحده بر می گردد. بعلاوه خداوند می فرماید ای انسان من شما را از نفس واحد افریدم نفرموده اول مرد را افریدم و زن را از مرد. آدم و همسرش اولین انسان تکامل یافته  که از قوم الاخرین و با برنامه ریزی خالق متعال صورت گرفت. نفس واحده اولین تک سلولی تکامل یافته با ژنوم کامل با هسته و غشاء هسته ای و سلولی که قرآن آنرا علقه می نامد. خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید و مطابق علم روز-خلقت نطفه و علقه. این موضوعات نظر شخص من است و به عنوان یک نظریه در خلقت انسان و می تواند برای تشحیذ ذهن و جرقه در تعقل و تفکر ما باشد البته براساس آیاتقرآن و علم روز. از بر خورد نظرات حقیقت آشکار می شود. کلید کلید معمای حیات در این آیه قرآن است یعنی در اقوات. حال به دیدگاه علم زیست شناسی توجه کنیم. پروفسور کاپلان دانشمند زیست شناس معروف آلمانی پیدایش اولین سلول بدون هسته تکثیر پذیر را که به پروبیونت ها مشهور است را در چهار دوره تقسیم بندی کرده است  این سلول اولین نطفه حیات است قران می فرماید پایه حیات تمامی موجودات از جمله انسان از این نطفه آغاز شده است. طبق برنامه ریزی قبلی بوده است  قدر فیها .قدر با فتحه وتشدید دال معنی مقدر شدن یا تحت برنامه ریزی دچار نبتلیه شدن است. قدر با سکون دال معنی اندازه و در این آیه معنی برنامه ریزی را می دهد.

چهار دوره پیدایش غذای بیولوژیکی طبق تئوری پرفسور کاپلان بشرح ذیل است.

این تئوری مورد تائید علم زیست شناسی قرار گرفته است و پروفسور ارنست مایر وسایرین هم همین نظریه را ابراز داشته اند .

1-تولید غیر بیولوژیکی مولکول های پایه و آلی. از قبیل آب متان و آمونیاک و تا اندازه ای سولفور هیدروژن برای ایجاد پروتئین ها و اسید نوکلئیک ها و قند های ساده 

2-ایجاد ترکیبات زنجیره ای یا پلیمریزاسیون از مولکول های ایجاد شده در دوره اول

3-اتصال مولکول های پلی مریزه شده به یکدیگر و تشکیل ماکرو مولکول ها و تشکیل ساختار  مولکولی آلی که توسط غشاء پوشیده بودند به عنوان سنگ بنای پروبیونت ها که به عنوان ماکرو مولکول های زنجیره ای دراز-(حما مسنون بر روی صلصال در این دوره است )

4-تشکیل پروبیونت ها که  به عنوان اولین مواد آلی تکثیر پذیر بشمار می آیند از ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای.(  غذای مورد استفاده موجودات زنده که از باکتری ها شروع شد سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ از این دوره به بعد است )

پرفسور کاپلان و سایرین می گویند تصادف عجیب و معجره آسا باعث ایجاد پروبیونت ها شده و قران می فرماید با برنامه تدوین شده خالق متعال و بعنوان پایه خلقت انسان از حیات ایجاد شده است و هدف آفرینش حیات نیز خلقت انسان بوده است .مطلب مهمی که اوپارین بنیان گذار بحث ایجاد حیات بعنوان برگ برنده ایده ماتریالیستی بیان کرده دو مطلب است. اول حیات از ماده بی جان بوجود آمده و این ماده در طبیعت بوده است و قران می فرماید ما انسان را از ماده بی جان آفریدیم و بداء خلق الانسان من طین خلقت آغازین انسان از خاک این ماده بی جان شروع شد.

خاک طین لازب همه مفهوم ماده بی جان است و از همین طبیعت زمین است و این عظمت باریتعالی است که می تواند از ماده بی جان یعنی طین حیات را خلق کند و این مسئله مهم درست مطلبی است  که زیست شناسان در درک آن عاجزند.و از موضوعات بسیار مهم راز پیدایش حیات است .مطلب دوم اوپارین که افتخار می کند از انگلس گرفته می گوید حیات باید پروسه تکامل را ادامه دهد و یک باره و خلق الساعه بوجود آمدن امکان ندارد. قرآن می فرماید. ما خلقت انسان را از طین آغاز کردیم و آغاز کردن ادامه هم دارد و زمان بر است. لذا از نظر قران اغاز از طین و ادامه ان از اقوات در پروسه طولانی زمان بر  حیات بوده است.

پروفسور مانفرد آیگن برنده جایزه نوبل در شیمی و رئیس انستیتو ماکس پلانگ گوتینگن آلمان می گوید تصادف در پیدایش حیات اولیه آنقدر غیر ممکن است که به معجزه شبیه است بیولوژیست معروف فرانسوی jacques Monod  میگوید ساده ترین فرم سلول اولیه حیات با مکانیسم بسیار پیچیده قابل قیاس است و ایجاد چنین مولکولی بصورت اتفاقی  مساوی است با صفر. پروفسور کاپلان که به تصادفی بودن پروسه حیات اعتقاد دارد نیز می گوید ضریب و احتمال این تصادف میتواند یک در کل کیهان باشد. برای اینکه مطالب عنوان شده بالا بهتر درک شود باید سفری به زمین اولیه داشته باشیم.

این موضوع را در دو مقاله قیلی در این مورد بیان داشتم تکرار ان به فهم مطالب کمک می کند .خداوند از این روش تکرار موضوعات استفاده کرده تا ذهن را تشحیذ نماید، من هم از این روش قران استفاده می کنم .(اینکه برخی ایراد می گیرند چرا خداوند یک موضوع را در آیات بیشماری مطرح می کند روش قران است و درست و منطقی است ).ب اید شرایطی که غالب بر آن زمان بوده در ذهن تجزیه وت حلیل کنیم البته بر اساس قران و آخرین نظریه های علم .

ابتدا زمین در دو دوره خلق شد –از زمان جدا شدن از ابر خورشیدی  تا جعل فیها رواسی من فوقها-دوره تکامل اتمی و دوره تکامل شیمیائی را گذراند .خورشیدی که ما می نگریم بدلیل حجم بسیار زیاد یک میلیون برابر زمین و دارا بودن گرانش عظیم هنوز پس از سپری شدن 4/6 میلیارد سال زمانی که زمین از او جدا شد هم چنان با توده عظیم گاز های هلیوم و هیدروژن در حال سپری کردن دوره تکامل اتمی خود است در حالی که  زمین در حدود پنجاه الی صد میلیون سال پس از جدا شدن از آن این دوره اول را پشت سر گذاشت .اجزاء تشکیل دهنده زمین همان عناصر ابر خورشیدی بوده است .زمین پس از جدا شدن از ابر خورشیدی تکه ای از خورشید بود. توده عظیم گازی و دخانی (دودی) که در اثر تجمع در یک مرکزیت باعث فشردگی و حرارت زیاد شد و فوق العاده افزایش یافت چرا و چگونه  سئوالی است که علم هنوز نتوانسته پاسخ دهد .در اثر افزایش حرارت به بالای میلیون ها درجه کلوین واکنش هم جوشی هسته ای آغاز می شود و اتم های هیدروژن  ابتدا به اتم هلیوم و سپس به سایر اتم های عناصر شیمیائی دیگر از قبیل کربن ،اکسیژن ،ازت و سایر تبدیل می شوند زمان تکامل اتمی در زمین را دانشمندان نمی دانند و آن را حدس می زنند .این زمان را می توان با مقایسه وضعیت کنونی خورشید و حجم ان با زمین  و زمان سپری شده بدست آورد .با پائین امدن حرارت  شرایط برای تکامل شیمیائی و پیوستن اتم ها و تشکیل مولکول ها و ترکیب مولکول ها با یکدیگر فراهم شد. دانشمندان نظر متفاوتی ارائه می دهند .البته جدول زمان بندی پیدایش زمین دو دوره تکامل اتمی و شیمیائی تا پیدایش اقوات را یک میلیارد سال بر آورد کرده اند. تفکیک این دو دوره از هم مشخص نیست.

ارنست مایر دانشمند زیست شناس معروف آمریکائی آلمانی تیار که او را داروین قرن بیستم می خوانند و نظرات او  در جدول زمان بندی زمین شناسی و تکامل که در مقاله تکامل خود ارائه داده است مورد تائید بسیاری از دانشمندان است. دوره تکامل اتمی و شیمیائی زمین تا پیدایش اولین نطفه حیات را یک میلیارد اعلام کرده است به عبارتی حدود یک میلیارد سال بعد از جدا شدن زمین از ابر خورشیدی اولین نطفه حیات در زمین شکل می گیرد  و سایر دانشمندان زیست شناسی هم این زمان بندی را قبول کرده اند . قرآن این دو دوره را یعنی تکامل اتمی و تکامل شیمیائی تا تشکیل رواسی یا پوسته جامد زمین می داند. بعد از تشکیل پوسته جامد زمین و مقدار زمان برای چهار دوره ایجاد غذای بیولوژیکی هم میبایستی با مقایسه جدول زمان بندی پانصد میلیون سال طول کشیده شده باشد.

چسبیدن حما مسنون به سفال داغ و پخته و وجود ماء مهین، آب کم- لازمه اش بالا تر از نقطه جوش آب بودن حرارت سطح زمین است و حما مسنون یک مرحله قبل از ایجاد نطفه است یعنی در دوره چهارم اقوات .در این زمان هنوز دریا ها شکل نگرفته اند و جو زمین تا ر و دودی است مملو از غبار آتش فشانها و بر خورد شهاب سنگ ها و خورده سیارات  باسطح زمین است با احتمال زیاد این شرایط لازمه ایجاد حیات در زمین بوده است و جزء برنامه ریزی نرم افزاری خالق متعال بوده که نطفه امشاج را نبتلیه بآن نموده است ( استفاده قران از کلمه نبتلیه یعنی مبتلا بودن به طی کردن دوره زمان بندی ایجاد آن). نطفه امشاج وابسته به این برنامه ریزی مقدر شده قرار گرفته است. نطفه امشاج بدون دارا بودن جنسیت نر و مادگی و تنها بوسیله فرمان ژنتیکی قابلیت تکثیر پذیری را بدست می آورد. آیه 9 و 10سوره  فصلت را با دقت توجه فرمائید.

تکامل شیمیائی به این معنی است که در اثر پائین آمدن حرارت زمین از چند میلیون تا چند هزار درجه زمان زیادی باید سپری شود احتمالا حدود سیصد میلیون سال و زمانی که درجه حرارت به حدود سه هزار درجه رسید اتم های ایجاد شده در پروسه هم جوشی هسته ای امکان ترکیب با یکدیگر را پیدا می کنند .به عبارتی ترکیبات مولکولی شروع به تشکیل شدن می کنند و هید روژن بصورت گاز و آب و متان و گاز ازت و بمرور عناصر سنگین تر ایجاد می شوند  و زمین همین طور سرد تر می گردد و عناصر سنگین در مرکزیت توده مذاب زمین قرار گرفته و زمین دارای جرم می شود و می تواند مواد اطراف خود را دور خود نگه دارد . این دوره با سرد شدن  زمین و پائین آمدن درجه حرارت متوقف شد. اکنون تمامی عناصری که برای ایجاد حیات ضروری است مهیا شده است و پوسته بیرونی زمین که رواسی باشد از فوقها یعنی بالای لایه های زمین شکل گرفت. پوسته خارجی از حالت مذاب به گداخته تبدیل شد و سپس سرد تر  شد و به حدود150 الی 200 درجه کلوین رسید .در این زمان پوسته خارجی با پستی و بلندی خود میزبان شگفت انگیز ترین پدیده خالق متعال قرار می گیرد. پدیده آغاز حیات- الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ-7 سوره سجده .طین خاک است شن یا رس. تحولات سنگینی در پوسته جامد زمین در حال انجام است. بایستی این تحولات  منجر به خلقت حیات از ماده بی جان شود.

.پروسه حیات از نظر قرآن همچنان در دو آیه دیگر سوره فصلت ادامه دارد یعنی آیات 11و12 که ایجاد هفت طبقه جو زمین از سمائ دخانی دقیقا بعد از خلقت اقوات بر روی پوسته جامد زمین که  در مقاله بعدی اشاره می کنیم –سید محمد تقوی اهرمی –تهران آبان 1395-التماس دعا دارم . ویرایش جدید بهمن 1399-ویرایش جدید دیماه 1402

سید محمد تقوی اهرمی سه شنبه 04 آبان 1395 زمان : 0:06 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 198
  • بازدید ماه : 869
  • بازدید سال : 10,891
  • بازدید کلی : 31,621

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد