loading...

زن و شبهات خلقت انسان در اسلام

بازدید : 120

 

مقدمه نوشتار

عنوان انتخابی به این مفهوم است که ادم فرد خاصی است و اولین انسان تکامل یافته است که خصیصه بر تر جهش تکاملی عقلی را زودتر ازهمنوعان دریافت کرده واز طرف ذات باریتعالی برگزیده شده وزوجی هم که مانند او شرایط لازم را کسب کرده یک خانواده را تشکل داده اند وتمامی انسان ها از نسل اویند.با ما باشید تا دلائل قرآنی را باهم بررسی کنیم وکشف جالبی رااز آن بیرون آوریم.

بر اساس بررسی های انجام شده در آیات قرآن در مورد آدم چنین بر می آید که آدم اولین انسان تکامل یافته است که تمامی انسان ها از نسل او هستند ولی اینکه ادم مرد است یا زن در قرآن اشاره ای نشده .در قرآن برای همسر کلیه پیامبران وافراد ذکور مانند فرعون وامثالهم از کلمه امراته به معنی همسر زن نام برده ولی برای آدم کلمه جفت یا زوج استفاده شده که مطلب بسیار جالب است

 

موضوع دوم آدم و زوج او از بین انسان های تکامل یافته هم دوره خود با یک جهش تکاملی برانگیخته می شوند وخداوند در آیات سوره اعراف در تمثیلی بعد ازهبوط آدم ذریه او را (بنی آدم )را مورد خطاب قرار میدهد وظائف فطرتی را به آنها یاد آوری وبصورت سمبولیک با ذریه او پیمانی می بندد .در تمثیل زیبای سجده ملائکه وامتناع ابلیس وشیطان که به نظر دو مقوله جداگانه هستند چگونگی جهش تکاملی فکری وآگاهی ودانائی واختیار که در آدم بروز میدهد از طرف خداوند به عنوان كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ بر گزیده میشود.

چرا تا کنون نتوانسته ایم به این نکات مهم در قرآن دست پیدا کنیم دلیل خاص خود را دارد .خداوند درسوره فرقان ایه 30 دلیل را بیان میکند.

در روز قیامت کسانیکه به خود ستم وارد کرده اند انگشت ندامت را به دهان میبرند وناراحت که ای کاش راه رسول خدا را پیش میگرفتند وکاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم و او بود که مرا به گمراهی کشید وپس از آنکه قرآن به من رسید (پیرو قرآن شدم) وسوسه های شیطانی مرا ازواقعیت ها دورکرد ودرآیه 30 میفرماید-

وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا-و رسول اکرم به خداوند گله میکند که خدایا امت من این قرآن را مهجورقراردادند. ازاین آیات نکات برجسته ای را میتوانیم درک کنیم. مهجور بودن قرآن یعنی غریب واقع شدن آنهم در بین مسلمانان وتوسط آنها، واقعیت های قرآن را با تصورات ذهنی کهن درباره آیات متشابه که خداوند برای انسان در قالب تمثیل وداستان ها برای اثبات حقانیت خود بیان کرده عوض کنیم ونگذاریم واقعیت های علمی قرآن برای نسل جوان تشنه حقایق قرآنی روشن شود. تقریبا همه ما با ذهنیت برداشت های کهن مربوط به هزارسال قبل وبراساس علم ان روز که بر باور ما فرو رفته , وبا این پیش داوری وارد قران میشویم و هر انچه که با آن واقعیت سازگاز است به نفع امنیه خود بیرون می آوریم. مثلا درقرآن اثاری از حوا وجود ندارد ولی براساس ذهنیت خود که از اسراءیلیات کهن وارد فرهنگ ما شده ایات را توجیه میکنیم .

ایا این جفا به قرآن نیست .صلب وترائب مائ مهین نطفه امشاج حورالعین فراش وفرشته نامیدن ملائکه وبسیار موارد دیگر.اگر کسی هم راه به حقایق پیدا کند به او تهمت من در آوردی میزنیم ومیگویند باید نگاه کنیم قدما چه گفته اند وتفکرات نو را در ایات متشابه رد میکنند همانند وهابیت .آقایان سروش ،امثال دکتر سها وغرب تمامی ایراد خود را از تصورات ذهنی کهن بیرون می آورند. هیچکدام قرآن را مطالعه نمیکنند ودر آنتفکر وتعقل نمی کنند با آیات قرآن آشنائی ندارند .

دررابطه بین صلب وترائب وحما مسنون وصلصال فکر نمیکنند .هر دو معنی سخت ونرم میدهند وهر دو به یک موضوع اشاره میکند.هنوزدرقرن شکوفائی علم اختر شناسی تفکرات بطلمیوسی را از ذهن خود بیرون نکرده ایم که در قرآن جایگاهی ندارد وهفت آسمان ملعبه دست معاندین شده  وما به عاقبت این کار نمی اندیشیم  مهم این است که به تصورات ذهنی ما خلل وارد نشود .به دلیل عدم آگاهی نسل جوان تحصیلکرده دردانشگاه از قرآن افکار شیطانی امثال سروش مانند ویروس به جان تصورات ذهنی دانشجویان رخنه میکند و روحانیت ما متاسفانه خود دربند تصورات ذهنی کهن درباره آیات متشابه وعلمی قران گرفتارند. رهنمود رهبرمعظم که توصیه فرموده اند باید دررفع شبهات علمی قرآن تلاش مضاعف صورت بگیرد به فراموشی سپرده شده وهمه همان افکار کهن را که مربوط به هزارسال قبل است در سایت ها تکرارمیکنند وبه تثبیت همان افکارمیپردازند برای دستیابی به واقعیت درمنابع قرن ها سال پیش به جستجو میپردازند وآن را ملاک قضاوت خود قرار میدهند وبه این آیه توجه نمیکنند

 

هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُمُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا اْلأَلْبابِ-خداوند است که قرآن را به تو نازل کرد که در آن آیاتی هستند محکمات که اساس قرآن بر آن قرار گرفته ام الکتاب است ودیگری متشابهات هستند، کسانیکه در دل هایشان زیغ یعنی شک وتردید هست از ظاهر آین آیات سوئ استفاده میکنند از تشابه این آیات تبعیت میکنند. ازتشبیه این آیات برای بیان واقعیت اصلی آن تاویلی برای خود درست میکنند که دست به فتنه انگیزی بزنند، درصورتی که این آیات تاویل دارد ( ظاهر دارد وباطن) وتاویل آن نزد خداوند است وراسخون فی العلم وآنها کسانی هستند که به خدا ایمان دارند ودر ایمان انها خللی وجود ندارد میگویند ربنا ما به تمامی آنها (هم محکمات وهم متشابهات و متشابهات هم تا روشن شدن واقعیت ان شک نمیکنند) ایمان داریم واین تذکری است برای اهل تفکر وتعمق درآیات.

آیات متشابه را خداوند برای نسل امروز که شکوفائی علم است نازل کرده تا دانشمندان علوم به حقانیت خداوند ایمان بیاورند. درحقیقت متشابهات برای رسیدن به محکمات است که اساس دین بران قراردارد. کسانیکه دربالا بطورمثال نام بردم قدرت درک واقعیت این آیات را نداشتند ودر ایمان آنها شک وتردید بود تا آنجائی سقوط کردند که وحی خداوند را هم به دلیل همین آیات متشابه منکر شدند وبرای ایجاد شک وتردید به خداوند متعال درافکار دیگران فتنه انگیزی میکنند .باید توجه داشت در محکمات ضرورت ایجاب میکند به روایات واحادیث برای رسیدن به واقعیت ها رجوع کنیم ولی آیاتی که ریشه درعلم دارند باید با ابزار علم روز برای درک واقعیت آن استفاده کرد .این مقدمه ای بود برای تشهیذ ذهن.

 خلقت انسان از نظر علوم طبیعی قرآن

در مقالات زیر مراحل تکامل انسان از بدائ خلق الانسان من طین در زمین اولیه وبر روی پوسته جامد زمین تا كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ که مرحله تکامل جهشی انسان است که درآدم اولین انسان تکامل یافته تجلی میکند اشاره شده واین ذهنیت برخورد علمی با آیات خلقت انسان است که با علم روز مطابقت دارد.مطالعه انها برای ادامه مطلب ضروری به نظر میرسد.علاقمندان در صورت تمایل با کلیک روی آنها میتوانند ملاحظه فرمایند که اساس این بحث بر انها قرار داده شده

خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید ومطابق علم روز

خلقت انسان با نگاهی جدید ومطابقت با علم روز- پیش نطفه

خلقت انسان در قرآن با نگاهی جدید ومطابق علم روز-خلقت نطفه و علقه

صلب و ترائب وخطای برداشت قدما وموخرین

دابه وتکامل موجودات از نظر قرآن

نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده در زمین

مراحل تکاملی انسان در قرآن منطبق بر علم روز

 

ما ایمان داریم که در قرآن هم اهنگی استواری وپیوند هم اهنگی در تمامی آیات وجود دارد واز این هم آهنگی میتوانیم استفاده کرده ومطالب مورد نظر ذات باریتعالی را کشف کنیم. بیرون کشیدن یک آیه ویا یک تکه ازآن آیه ای برای بیان تصورات ذهنی بدون درنظر گرفتن متن کامل آیه کاری است نا بجا. باید بین سجده ملائکه در چند آیه ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد وهرکدام با توجه به متن آیات قبل وخود آیه کامل پیام مهمی دربردارند.

متاسفانه رسم شده ما برای رسیدن به مقصور خود آنها تکه تکه میبریم ومطابق دل یا خواسته نفسانی خود کنارهم می آوریم وسپس مقصود خود را از آن بیان میکشیم درست کاری که آقایان امثال سروش به تبعیت ازغرب آنرا بکار میبرند. چرا خداوند دریک آیه ابلیس را خطاب میکند ودردیگر آیات مثلا شیطان را ونقش سجده ملائکه وامتناع دو عنصر ابلیس وشیطان دارای چه مفهومی است. چرا این دو جن هستند ونقش آتش مارج من نار در قیاس با ماده که انسان از آن ساخته شده چیست .این موضوعات در تکامل انسان چه نقشی ایفائ میکنند .این ها همه تاریخچه تکامل وسرنوشت شدن انسان است .خداوند در قالب تمثیل برای ما شرح میدهد واز ما میخواهد در آیات خداوند تفکر وتعقل کنیم.داستان های بیان شده در قرآن هر کدام دارای پیام خاصی است .خداوند برای ما قصه نمیگوید .داستان آدم وحوا بر اساس تصورات کهن اسرائیلیات غلط ومردود است همچو تصویری در قرآن وجود ندارد .در انجیل وتورات صراحتا داستان سرائی شده ولی در قرآن در قالب تمثیل وبسیار زیبا وعلمی بیان شده.به دلائل خود براساس قرآن ومنطق وعلم مربوطه اشاره میکنم .ابتدا اشاره ای داشته باشم به اینکه آدم اولین انسان تکامل یافته است که تمامی انسان های کنونی از نسل اویند به عبارتی فرد خاصی نیست وخداوند ذریه اورا مورد خطاب قرار میدهد و راه پیمودن حقیقت را تذکر میدهد.هنگامیکه با جهش تکاملی از بهشت نا آگاهی هبوط میکند دیگر او را مورد خطاب قرار نمی دهد

 

آدم وزوج او

چند نمونه از آیات که خداوند از کلمه امراته برای بیان همسر زن یک فرد خاص نام برده است بیان کنیم وسپس به ادامه مطلب بپردازیم.این مطلب در تمامی ایات امراته به عنوان همسر زن بکار رفته ولی در آدم زوج او یا جفت او که میتواند زن باشد یا مرد.ای انسان تکامل یافته تو و زوجت در زمین مستقر شوید.

 

فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ- لوط و خاندانش را نجات دادیم جز زنش که با دیگران در شهر ماند.

إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ- چون زن عمران گفت پروردگارا آنچه در شكم خود دارم نذر تو كردم تا آزاد شده باشد پس از من بپذير كه تو خود شنواى دانايى. 

قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ الآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ

تَبَّتْ يَدا أَبي لَهَبٍ وَ تَبَّ1ما أَغْني عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ2سَيَصْلي ناراً ذاتَ لَهَبٍ3وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَب-

آیات بیشمار است علاقمندان میتوانند خود آیات را بررسی نمایند.مفسران کلمه انت وزوجک الجنه را دلیل مرد بودن آدم وزوجک هم همسر زن می دانند. با بررسی قواعد عربی به نکته جالبی در این مورد و تفکر در آن برای نفی مرد بودن آدم رسیدم که اشاره می شود. به عبارتی آدم یک اصطلاح است اولین انسان اکامل یافته از نسل قبل و تمامی انسان ها از نسل او هستند.

امام موسی صدر این مرد دانشمند ومحقق در مقاله ای تحت عنوان فلسفه مردانه بودن گفتمان قرآني در سایت دانشنامه قرآنی - فلسفه مردانه بودن گفتمان قرآني -مفصلا به این مطلب (که چرا گفتار خداوند مردانه است) اشاره کرده ونظرات مختلف را مورد بررسی قرار داده  وایرادات هر دیدگاه را بر شمرده.با استفاده ازاین مقاله .پس ازبررسی های طولانی به دلائل آن دست یافتم که به عنوان یک رهنمود برای تشهیذ ذهن پویندگان راه حقیقت قرآن در زیر بیان میکنم.

خط کوفی وقواعد عربی

قواعد عربی دارای نکات خاصی است واین قواعد هم براساس تاریخچه صرف ونحو عربی از قرآن گرفته شده وآنهم حدود دو الی چند قرن بعد ازنزول قرآن تکمیل شده. کسانسکه ایراد قواعدی برقرآن وارد میکنند ابتدا بروند وتاریخچه ادبیات عرب وقواعد آن را بخوانند ونا آگاهانه قضاوت نکنند. قرآن ازبدو نزول توسط مردم با خط کوفی بر روی لیف خرما، پوست آهو وامثالهم نوشته میشد وزبان عربی یک خط اصیل و مدون نداشت.به مقاله آشنائی با خطوط اسلامی - خط کوفی مراجعه فرمائید. این خط نه نقطه داشت ونه اعراب یعنی کسره،فتحه وضمه.

مثلا کلمه –سنته در-لا تاخذه سنته ولا نوم له ما فی السموات والارض.برخی با کسره س وبرخی با فتحه آن را قرائت میکردند. دومعنی جداگانه دارد سنته با فتحه زمان وبا کسره چرت زدن معنی میدهد یا خواب کوتاه در اثر خستگی .اگر با کسره بکار گرفته شود که اکنون بکار برده میشود معنی این میدهد که خداوند در مدیریت کیهان نه چرت میزند ونه میخوابد.به آیه توجه فرمائید-ترجمه متداول آنراهم می آورم.

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ- خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است.

حال اگر با سنته که فتحه دارد آیه را ترجمه کنیم میشود-خداوند که هیچ خدائی جز اونیست زنده وجاویدان است و زمان اورا فرا نمی گیرد، ودر( مدیریت ) کیهان خواب اورا فرانمیگیرد. معنی زمین تا آسمان فرق میکند .کسانیکه بعد ازچند قرن امثال این کلمات را فتحه وکسره گذاشتند براساس برداشت ذهنی خود کسره را انتخاب کردند زمان او را فرا نمیگیرد را نتوانستند درک کنند وایجاد شبه کردند وچه بسیار نظرات مختلفی اساس بحث شد که کدام درست وکدام غلط وهنوزهم ادامه دارد. تاریخچه اعراب ونقطه گذاری در مقاله خط کوفی اشاره شده حال به دو تصویر زیر درباره ضمائرمنفصل مرفوع وضمائرمتصل صلب وجری سمت چپ نگاه کنیم .

در موضوع مخاطب مذکر و مونث ومثنی در دو مورد از حرف اضافه انت با فتحه برای مذکر وانت با کسره برای مونث وبرای دو نفر زن ودو نفز مرد مانند هم ،انتما آورده شده. قرن ها که کسره وفتحه نداشته درتلفظ این ها اختلاف وجود داشته. بعلاوه جای مخاطب یکمرد ویک زن ویا چند مرد وچند زن دراین قاعده عربی خالی است.درزبان های دیگر برای این موضوع قاعده مشخصی وجود دارد ولی در قواعد زبان عربی لحاظ نشده .قواعد عربی نقص دارد ولی در قرآن قاعده را رعایت کرده برای چند مرد وچند زن از حروف هم وک استفاده شده وبرای انت برای مرد وزن هم از ضمیر مذکر استفاده کرده. افرادی که قواعد عربی را تدوین کردند که قبلا ودرزمان نزول قرآن وجود نداشت واز قرآن تنها کتاب مدون ونوشته شده عربی استفاده کردند به دلیل افکارمرد سالارانه خود که درهمه افکار مرد ها حاکم بود وامروزه هم همینطور حتی دربرخی زنان نیز مشاهده میشود.این را به عنوان یک قاعده در کنار قواعد دیگر عنوان نکردند .یعنی جای آن خالی است .

مثلا در زبان آلمانی خدا Gott ازنظر قواعد زبان مذکر است ولی جای آنرا تعریف کرده اند وجای هیچ بحثی باقی نگذاشته اند .بنابراین درعبارت قرآنی انت و زوجک الجنه خطاب به آدم میتوتند خطاب به مرد وزن باشد.به عبارتی مانند مثنی مرد وزن انتما خطاب میشود .به ایه زیر توجه فرمائید 

رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ-من لدنک ، آیا خداوند مرد است.جنسیت در اینجا کاربرد ندارد وخداوند از این توصیف مبرا است ولی ازاین قاعده که جای آن درعربی خالی است استفاده شده. درایات خداوند تفکر وتعقل واجب است. گفتمان قرآن مرد سالاری نیست قواعد نویسان زبان عربی مرد سالاری فکر میکردند واین قاعده را از قلم انداختند.

فرق قرآن وانجیل وتورات دراین است که کلمات خداوند دردوجلد اول ودوم کتاب آسمانی یعنی تورات وانجیل کلام خداوند گم شده واین ها تصورات ذهنی انسان از برداشت خداوند است که پاپ از شرمندگی تمامی دانشمندان علوم تجربی با این خرافات خلقت انسان وهفت اسمان وجهنم خود را خلاص کرد اما به چه قیمتی با نفی کتب مقدس تورات وانجیل وقرآن ؟؟ بدعت در دین .ولی ما آیات متشابه داریم که دقیقا باعلم تکامل وعلوم طبیعی همخوانی دارد ولی با اسرائلیات همانهائی که پاپ انها را نفی کرد که بر باور نظرات هزار سال قبل برای ما نوشته اند نمی خورد پاپ شجاعت بیان آن را داشت ولی علمای ما وتمامی کسانیکه هنوز آنها را در افکار خود دارند.این شجاعت را ندارند که بگویند افکار گذشتگان را کنار بگذاریم وقرآن را با علم روز مطابقت دهیم که بسیار نزدیک تر است .

انشائالله علمای روشن ضمیر ماازاین فرصت پیش امده بهره لازم را ببرند .امثال سروش ها را نا امید کنند واجر وپاداش خود را از خداوند متعال دریافت کنند. پایه تصورات خود را براساس علم روز بنا گذاریم تا شبهات آیات متشابه رفع شود . بنابراین آدم اولین انسان تکامل یافته است که با جهش تکاملی خود وزوجش از بین سایر همنوعان بر گزیده شد وبا برنامه ریزی خداوند متعال نسل انسان ها از اویند . پس بشراشاره به ساختار جسمی انسان ها وانسان بشر تکامل یافته وآدم اولین انسان تکامل یافته است .آدم بعد ازهبوط از بهشت زندگی قبل از تکامل که همراه با آگاهی و اختیار نبود به وضعیت بعدی که صاحب آن میشود خداوند به او خطاب میکند

قَالَ اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِين- قال فيها تحيون و فيها تموتون و منها تخرجون -از این پس برخی از شما دشمن برخی دیگرید ودرزمین مستقر میشوید وبهره میگیرید تا زمان برگشت به خدا یا قیامت .خداوند به آنها خطاب میکند درزمین زندگی میکنید ومیمیرید واز آن برانگیخته میشوید.از این به بعد دیگر آدم مورد خطاب قرار نمیگیرد وبه جای او بنی آدم مورد خطاب قرارمیگیرند.آیه 26 الی 36 سوره اعراف را ملاحظه فرمائید.

آدم پیامبر نبوده وبعد از ظهور او خداوند فرزندان او را مخاطب قرار می دهد و از آنها پیمان می گیرد که کارهای براساس تقوی انجام دهند و از فجورها بپرهیزند .

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ- وهنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را برخودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم. بعد از هبوط آدم از بهشت نا آگاهی و عدم مسئولیت که در آن سالیان بسیار دراز بسر می بردند. بهشت بی خیالی و بی مسئولیتی که با جهش تکاملی فکری با تمثیل خوردن میوه درخت ممنونه در آن ها بروز کرد و فهمیدند که برهنه هستند .دارای فهم و آگاهی شدند و نمی دانستند چکار کنند هنوز تجربه کافی نداشتند و خداوند به شاهکار خلقت خود که كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ که از ذریه اخرین قوم بیرون آورد راه پوشاندن خود را یاد داد و خداوند هدایت او را برعهده گرفت و فرزندان او را در سوره اعراف به کار های شایسته رهنمود می کند. در قرآن هیچ اشاره ای به اینکه آدم پیامبر خدا است نشده و منطقی هم به نظر نمی آید یک خانواده از درون خود پیامبری داشته باشند. برخی بر اساس نظر گذشتگان نقل می کنند که آدم عمر طولانی داشته یعنی بالای هزار سال و خودش پیامبر قوم خود می شود.باستنادآیه-

إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ- ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ-خداوند آدم ونوح وآل براهیم وآل عمران را از بین جهانیان برگزید وذریه هائی که ازذریه دیگری بودند وخداوند شنوای دانا است. آدم و نوح و آل عمران و آل ابراهیم همه ذریه ای بودند از ذریه دیگر. بنابراین آدم هم ذریه از ذریه دیگر بوده و در فرایند تکامل انسان ها تمامی انسان ها از این سلسله نسل ها انتخاب شده اند. خداوند در سوره نحل آیه 70 می فرماید-

الله خلقکم ثم یتوفـکم ومنکم من یرد الی ارذل العمر لکی لایعلم بعد علم شیـا ان الله علیم قدیر-خداوند شما را خلق کرد وسپس میمیراند، برخی از شما دارای عمر طولانی تری میشوید ولی ناتوان و فراموش کار می شوید خداوند عالم وقادر است. این یک سنتلا یتغیر الهی است در حیات زمین.

اینکه برخی عقیده دارند که آدم عمر طولانی داشته و از بین فرزندان خود به پیامبری بر گزیده شد بر اساس این آیه سندیت ندارد. مگر مشیت الهی شامل حالش شود مانند نوح که خداوند نام برده که عمر طولانی به او دادیم که یک استثنا است. بعلاوه قرآن از سنه عام اسم برده یعنی سال مرسوم آنها که نمی تواند سال ما باشد احتمالا سال نزد آن ها بر اساس قرص کامل ماه باشد و فاصله دو دو قرص کامل ماه می شود چهارده روز و سال آن ها نصف سال قمری کنونی باشد. در ادامه این مطلب سجده ملائکه به بشر و آدم و فاصله زمانی بین این دو ملاحظه فرمائید.  سید محمد تقوی اهرمی به مناسبت ایام بزرگداشت شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام(ع)حضرت فاطمه-اوائل اسفند 1396-ویرایش جدید دی ماه 1492

سید محمد تقوی اهرمی پنجشنبه 10 اسفند 1396 زمان : 0:03 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 226
  • بازدید ماه : 897
  • بازدید سال : 10,919
  • بازدید کلی : 31,649

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد