loading...

زن و شبهات خلقت انسان در اسلام

بازدید : 196

 

مقدمه

امروزه بیوشیمی دانان در زمینه چگونگی پیدایش حیات در کره زمین  سعی می کنند با ارائه نظرات جدید معمای بزرگ ناشناخته را بکمک بررسی های علمی حل نمایند  الکساندر ایوانف اوپارین دانشمند زیست شناس معروف روسی اولین ماتریالیست بود که با بررسی ها و نظرات علمی خود در سال 1946 سعی نمود مسئله پیدایش حیات در زمین را وارد حوزه علم نماید.نظرات وی بیشتر جنبه ماتریالیستی و ضد فلسفه آفرینش توسط قدرت ما فوق طبیعت است. مرکز ثقل نظریه او که تمامی فعالیت های علمی او را در این راستا شامل می شد. چگونگی پیدایش اولین  سلول زنده از میان طبیعت و بر اساس روش های علمی یا قوانین طبیعت است. مهمترین نکات این نظریه عبارتند از :

1- حیات مانند سایر پدیده های طبیعی از طبیعت مادی است بعبارتی از ماده بی جان منشاء گرفته است و هیچ نیروی معنوی که با ماده هم خوانی ندارد و از طریق ماده قابل فهم نیست در آن دخالتی ندارد. منظور خود بخود و اتفاقی

2-حیات زمانی می تواند ایجاد شود که از نقطه ای مادی شروع و به حرکت خود به جلو و یا بسمت پدیده پیشرفته تر ادامه دهد .حیات نمی تواند بدون مقدمه و ناگهانی  ایجاد شود. اصطلاحا دوره تکامل را باید طی کند.

3-در یک زمان مشخص از دوره پیدایش زمین می بایستی مواد اولیه طبیعی ساختارحیات در شرایط لازم ایجاد شود مانند کربن آب  آمونیاک و غیره و به مقدار فراوان، مواد اولیه سلول زنده اولیه

پایه و اساس نظریه های پیدایش حیات در کره زمین بر اساس نظریه او شکل گرفت و وارد حوزه علم و بررسی قرار گرفت 

معروفترین دانشمندان زیست شناسی در باره نظریه اوپارین مطالب زیر را بیان داشتند و من می خواهیم در پایان از این نظرات مطلب خودم را در اثبات نظریه قرآن بیان کنم. باید اذعان کنیم که آزمایشات و بررسی های علمی انجام شده بسیاری مورد تائید علم قرار گرفته است.البته در موضوع خاص مورد بررسی.

 

S.E.Bresler از موسسه فیزیک هسته ای و آکادمی دانشمندان روس در آن زمان اظهار داشت جهش های ناگهانی می تواند مهمترین نیروی پیش برنده تکامل  باشد و این بویژه در زمان پیش بیولوژیکی ایجاد سلول حیات اتفاق افتاده باشد .ماده بیجان در دوره هائی و یا دوره ای باعث به وجود آمدن ماده جاندار شد    

Dean H, Kenyon  از انستیتو سلول و مولکولار بیولوژی دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا نظر داد که اوپارین چهارچوب تئوری پیدایش حیات که بر پایه آزمایشات علمی استوار بود را ارائه داد. نظرات او بر پایه تئوری داروین بنا شده که بخصوص در باره زمان پیش بیولوژیگی نیاز به بررسی بیشتری دارد (نظریه داروین بیشتر زمان خیلی کمتر از یک میلیارد سال تا کنون را شامل می شود. پدیده حیات مسائل بسیار پیچیدهای دارد که با تئوری تکامل داروین هم خوانی ندارد . بویژه پیدایش و مکانسیم تشکیل DNA  ) 

John Keosian از لابراتوریم بیولوگی دریائی در وید هول آمریکا می گوید قبلا باور عمومی بر این بود که پیدایش حیات هیچ وقت با آزمایشات طبیعی قابل شرح دادن نیست بدو دلیل یکی اینکه فقط  موجود زنده می تواند ترکیب آلی بسازد و در ثانی پیدایش خود به خودی حیات با آزمایشات امکان پذیر نیست ( آزمایشات ردیس تا پاستور). اولین مورد ازمایشات میلر اوپارین را ذوق زده کرد. اما آزمایشات بعدی بدلیل مشاهده تناقضات فراوان از جمله پیدایش دو نوع ایزومر آلفا و بتا از هر مولکول آلی در کنار هم  تاکنون نتوانسته اند تائید علمی بگیرند. آزمایشات متعددی برای رسیدن به نقطه آغازین حیات توسط دانشمندان تا کنون انجام شده وتا اندازه ای  به چها رچوبی مشترک و مورد تائید علم دست یافته اند .اما نکات لاینحل زیادی پیش پای دانشمندان قرار دارد .از آنجائیکه آغاز حیات در زمانی صورت گرفته که پوسته خارجی زمین دستخوش تغییرات بسیاری شده است .

دسترسی  به سنگواره و فسیل از آن زمان امکان پذیر نمی باشد .سئوال اصلی در مبداء حیات برای دانشمندان بروز این حادثه بر اساس ضرورت و برنامه ریزی از پیش تدوین شده آفریدگاری توانا بوده است یا پیدایش حیات اتفاقی  و بی برنامه خاصی صورت گرفته است. در روی زمین بوده و یا از فضا به زمین انتقال یافته. حیات امری طبیعی بوده ویا حادثه ای ماورائ طبیعی و از خارج از محدوده ماده صورت گرفته است 

نکات کلیدی این سئوالات را قران مجید دقیقا پاسخ می دهد و فراتر از علم امروزی موضوع حیات را اعلام کرده است که متاسفانه با تسلط بینش و افکار قدیمی بر آیات پیدایش حیات، نظرات علمی قران هم چنان در هاله ای از ابهام که ساخته و پرداخته ذهنیت متحجرانه خود ما  است پنهان شده است. امروزه بیوشیمیدانان ها از قبیل  راین هارد کاپلان ،دیکر سان و ارنست مایر  و بسیاری دیگر موضوع اغاز حیات را وارد بحث ها و تجسس های علمی کرده اند. چگونه از ماده بی جان حیات پدید آمد و چه عوامل مهم و کلیدی دست اندر کار پیدایش حیات بوده اند. اخیرا پرفسور کاپلان زیست شناس معروف آلمانی عنوان کرده است که آغاز حیات از نطفه بوده است .نطفه ای که خود به خود و بدون دخالت پدیده نر و ماده قابلیت تکثیر پذیری را بدست آورده و این سر آغاز پیدایش حیات بوده است. قرآن در این ارتباط می فرماید-

الَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنی- آیا انسان نطفه تقدیری نبود که مقدر می شود. آیا انسان نطفه تحت برنامه ریزی و نرم افزاری الهی (تقدیر الهی) نبود که مقدر می شود(به بار می نشیند ). چقدر زیبا و پر مفهوم یکی از معانی منی تقدیر است .معنای دیگر هم دارد مرگ، قضا و قدر ،آرزو و در زبان عربی آب مرد هم اصطلاحا منی گویند . مدت های مدیدی است که تمامی معانی دیگر کنار گذاشته شده و به معنی آب مرد چسبیده ایم و به رحم زن وصلش کرده ایم آیا با خود فکر نکرده ایم که آب مرد به تنهائی نمی تواند نقش اساسی در ایجاد نطفه داشته باشد. آیا خداوند متعال که علم مطلق است آب مرد را اساس خلقت انسان می داند و زن را قرار مکین می داند الم یک نطفه من منی یمنی. به علاوه صحبت از خلق کردن اولیه است .معنی خلق یعنی ایجاد برای اولین بار از چیز دیگر و آن چیزی که خلق می شود قبلا وجود نداشته است. بنظر اینجانب در هیچ جای قران هنگام صحبت از نطفه  از آب مرد و رحم زن اشاره ای نشده و این از تصورات ذهنی ما است. بهتر است با این دید هم آیات را بررسی کنیم شاید زوایای تاریک آن روشن شود. اگر چه نظرات علماء عظام مهم است این یک پیشنهاد تعبیری است  بر پایه اخرین نظریه علمی انشاء لله مورد توجه آن بزرگواران قرار گیرد و خدمت ارزنده و ثوابی برای بانی این تغییرات ذهنی بر این قبیل آیات نصیب آنها شود.

آیات متعددی در قران وجود دارد که منی به مفهوم آرزو یا برنامه ذهنی است مانند این آیه ام للانـسـان مـا تـمـنى-نجم 24. آیا برای انسان چنین قدرتی در نظر گرفته شده که آرزو هایش  را جامه عمل بپوشاند. منی تقدیر الهی است و تقدیر الهی هم به معنی برنامه ریزی از پیش تدوین شده الهی است خداوند متعال برای خلقت انسان برنامه تدوین شده قبلی داشته و از این جهت می فرماید 

قُتِلَ الْانسَانُ مَا أَكْفَرَهُ مِنْ أَىّ‏ِ شىَ‏ْءٍ خَلَقَهُ مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَه ثمُ‏َّ أَمَاتَهُ فَأَقْبرَهُ  17- 12 سوره عبس

"مرگ بر انسان باد چه چیز او را کافر ساخت (چرا ناسپاس و پوشاننده حقیقت است ) از چه چیزی خلق شد از نطفه خلق شد وسپس اورا در چهار چوب تقدیر الهی قرار داد وراه تکامل و انسان شدن او را هموار ساخت  و مرگ سرنوشت او است که او را می میراند و محو میکند .(قبر محل محو شدن آثار مادی انسان است تا روز قیامت )" و آیه دیگر را مرور می کنیم.

هل أَتىَ‏ عَلىَ الْانسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيً مَّذْكُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْانسَانَ– مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعَا بَصِيرًا إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا  سوره  دهر1الی 3

"آیا بر انسان در بین دوران  زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود(لم یکن شیئ جزأ سر نوشت تکاملی او از نقطه آغاز بدا خلق الانسان ا ست –بود ولی قابل ذکر نبود آنهم در دنیای مادی ) بدرستی که ما انسان را از نطفه  مختلط بدون نر و مادینگی- سلول اولیه حیات که خود بخود تکثیر می شد –نطفه ای که در معرض  برنامه ریزی خلقت قرار گرفته بود –نبتلیه- مبتلا به گذراندن برنامه ریزی خلقت بود واین نطفه را  (تا آنجا تکامل دادیم  که در آن حس) شنوائی و بینائی قرار دادیم و راهش را هموار کردیم ولی او شکر گذار است یا ناسپاس" ( باید خود را نشان دهد )

.برای روشن شدن معنی  منی به عنوان طرح ریزی در ذهن یا آرزو رجوع می کنیم به آیه-

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ –حج 52 –

"ما قبل از تو (ای پیامبر گرامی)هیچ رسول و یا نبئی نفرستادیم مگر اینکه شیطان هنگامیکه آن ها آیات الهی را با آرزو هائی که در ذهن داشتند مطابقت می دادند، شیطان در امنیه آن ها (در آرزوها و تصورات ذهنی آنها) دخالت می کرد و خداوند آن القائات شیطانی را از ذهن آنها پاک می کرد و بدین طریق آیات خود را محکم و تثبیت می کرد که خداوند عالم حکیم است ". 

تمنی و امنیته و منی همه از یک مقوله هستند به معنی برنامه ریزی طرح شده در ذهن که همان آرزو است .خداوند متعال در آیه 7 سوره سجده می فرماید-

الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طین-

خداوند تمامی چیز ها را در زمین به بهترین وجهه خلق کرد ( ماده را در زمین اولیه طوری آراست تا شرایط را برای خلقت انسان آماده کند و سپس خلقت انسان را در طین یعنی در سنگ رس یا ماده بی جان آغاز کرد. خداوند حیات را از ماده بی جان در درون پروسه حیات خلقت انسان را آغاز کرد و هر آغازی هم دنباله دارد پس پروسه حیات خلق الساعه نبوده آغاز به معنی ابتدای یک دوران است. برای مفهوم دقیق تر توجه شما عزیزان را به آیه مهم حیات در قران جلب می کنم آیه اقوات. 10 سوره فصلت.

بر اساس آخرین نظریه علمی که اخیرا دانشمندان زیست شناسی به عنوان ایراد بر نظریه سلول اولیه حیات عنوان می کنند این است که زمانی سلول اولیه حیات که همان  نطفه است می تواند ادامه حیات دهد و تکثیر یابد که غذای مورد نیاز آن ها قبلا ایجاد شده باشد آن هم غذای قابل مصرف برای نخستین موجود زنده ( تک سلولی ها نیاز به غذای ساده دارند)به تعبیر قران قوت و جمع آن اقوات است. غذای تک سلولی بایستی از اسید های آمینه خاص  و قندها و اسید نوکلئوتیدها و...تشکیل شده باشد و آن هم مونومر ها یا تک مولکولی و در زمین تازه متولد شده در دسترس باشد.

ان هدیناه السبیل هموار کردن راه نطفه تکثیر پذیری اقوات یعنی دارا بودن ژن فرمان دهنده یا ار.ان.ای.

حال آیه مهم علمی پیدایش حیات در زمین یا آیه اقوات را پی می گیریم . چهار دوره اقوات که هیچ ارتباطی به شش دوره خلقت کائنات ندارد و کاملا مستقل است را مرور می کنیم آیات 9 الی 12 سوره فصلت در باره سیر تکاملی خلقت زمین است و آیه اقوات هم در درون آن قرار دارد .

قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَاداً ذٰلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ‌ (9)زمین پس از جدا شدن از توده ابر خورشیدی در دو دوره خلق شد.این دو دوره بحث مخصوص به خود را می طلبد که انشاء الله مستقل و جدا گانه بیان می شود دوره تکامل اتمی و دوره تکامل شیمیائی. تکامل اتمی و تکامل شیمیائی -این دو دوره  بر اساس آیه 10 همین سوره تا پیدایش رواسی ادامه داشته است یعنی پوسته جامد زمین ،طبیعی است که پستی و بلندی که ریشه در درون زمین داشته است همه در رواسی قرار دارند و خداوند متعال برای همین از کلمه رواسی استفاده کرده است .تا اینجا خداوند زمین را آماده برای خلقت حیات کرده است

الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ و آیه 10 سوره فصلت

وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ (10) 

و در زمین از بالای آن رواسی(پوسته جامد) را قرار داد من فوقها روی زمین مذاب تازه متولد شده و در آن برکت نهاد ( برکت سنگ رس است که بعد از میلیارد ها سال به خاک کشاورزی تبدیل می شود) و در آن اقوات را در چهار دوره تقدیر کرد .باز هم تقدیر الهی یا برنامه ریزی تدوین شده خداوند در خلقت اقوات. برای نیاز در خواست کنندگان سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ یا موجودات تازه خلق شده از ماده بی جان مانند تک سلولی اولیه.

چند نکته علمی و بسیار جالب در اینجا مطرح شده به گفته خداوند متعال  در آیات تفکر و تعقل کنید .اول اقوات ریشه در بداء خلق الانسان من طین دارد که آغاز اقوات است دوم در رواسی صورت گرفته یعنی در درون لایه سنگ رس صلصال تازه شکل گرفته. سوم یکی از این دوره دارای مهمترین حادثه حیات است آن هم تشکیل ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حاوی کدهای اطلاعات حیات ار.ان.ای  و در دوره چهارم نطفه تشکیل می شود و خداوند نطفه تازه تشکیل شده که امشاج است یعنی در درونش پتانسل تکثیر پذیری بدون دخالت نر و ماده قرار دارد را در این پایان این چهار دوره خلق می کند. سپس خداوند آن را در جایگاه محکم و استوار قرار می دهد. نطفه امشاج در سنگ رس و از رسوب ته نشین شده در آن بیرون آمده و در آب تکامل خود را می گذراند تا بهعلقه تبدیل شود و دارای غشاء مولکولی و هستهای یا قرار مکین گردد.

خلق فسوی وقدر فهدی - الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ في‏ أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ-نحل 4

أَ كَفَرْتَ بِالَّذي خَلَقَكَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلاً-انفطار7-وسوره مرسلات ایات 20 الی 23-

أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ إِلَى قَدَرٍ مَّعْلُومٍ- فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ

"آیا شما را از آب کم و ناچیز نیافریدیم و آنرا در قرار گاه محکم و استوار قرار ندادیم تا زمان مقدر شده بر اساس تقدیر الهی و بر  تقدیر و برنامه ریزی خود فائق آمدیم و چه برنامه ریزی توانائی انجام دادیم ".برای روشن شدن بحث قرار مکین و ماء مهین و زمان و کلید اصلی پیدایش حیات باید  بحث را به محافل علمی و آخرین نظریه ای ابرازی در باره پیدایش حیات بکشانیم و پس از روشن شدن موضوعات نظریه علمی قران را بصورت یک نوشتار کوتاه بیان کنیم .قرار مکین رحم زن نیست غشاء هسته ای محافظ نطفه است

پیدایش غیر بیولوژیکی بیو پلیمر ها  در مرحله دوم اقوات

اکسیژن آزاد در مراحل ایجاد اقوات مانند سم خطرناک عمل می کند و در امر ایجاد حیات خلل ایجاد می کند و باعث اکسیده شدن مولکول ها می شود. برای همین منظور از محیط دور نگه داشته می شود. هر مقدار آکسیژن  که آزاد شود فورا جذب عناصر دیگر شده و تشکیل کانی های پوسته خارجی زمین را می دهد.به همین دلیل است که47 درصد پوسته جامد زمین اکسیژن است. مقدار اکسیژن آزادی که وارد جو اولیه زمین می شد بدلیل بازی بودن محیط با هیدروژن تشکیل آب را می داد. هیدروژن عنصر غالب بود لازمه حیات در زمین  نبودن اکسیژن آزاد و آب به مقدار کم بوده است. جرقه حیات به این دو عامل به عنوان شرایط اولیه  نیاز داشت. وقتی نطفه اولیه ایجاد شد در آب قرار گرفت و حیات ادامه تکامل خود را در آب گذراند

مولکول های آب ،متان و آمونیاک و تا اندازه ای سولفور هیدروژن مولکول های پایه حیات بودند .بیو پلی مریزاسیون از مولکول های بیو موونومر ها مانند پروتئین ها و نوکلئوتید ها و قندها به وجود می آید . یک و یا چند ملکول آب بر حسب تعداد مولکول ها ی منومر ترکیب شده (بهم وصل شده) در محیط آزاد می شود آبی است دفع شونده  چند عدد مولکول مونومر از خود به همان تعداد مولکول بکار رفته  آب از بین خود دفع می کنند .این آب دافع در پروسه حیات بسیار اهمیت دارد. آن هم در بین حما مسنون و صلصال کالفخار (بین جسم سخت و محکم و جسم نرم ) بوقوع می پیوست .

در سلول های زنده آنزیم ها به عنوان کاتالیزاتور عمل می کنند و این کاتالیزاتورها آب دفع شده را از محیط جذب می کند تا مولکول های بیشتری بهم بچسبند. در آغاز به تعبیر قران این سفال داغ پخته(مانند سفال کوزه که در آتش آب آن گرفته و خشک می شود )به عنوان کاتالیزاتور عمل می کند. در پروسه سنتز غیر بیولوژیکی این واکنش عملی نیست. اما بر  اساس آزمایش های انجام شده اگر محلول آبکی رقیق از مولکول های منومر شامل پروتئین ها ، قندها نوکلئوتید ها ی ساده را با قطره چکان بر روی شن از نوع کانی سیلیکات و یا خاک رس بسیار داغ یا به عبارتی سفال پخته داغ بچکانیم  آب بخار و یک توده سیاه  چسبنده باقی می ماند و منومرها به پلیمر ها تبدیل می شوند با این روش پروتونوئید ها تشکیل میشوند.و این پروسه احتمالا با قرار گرفتن باران حاوی مونومرها بر روی سنگ و سفال داغ ماگما ایجاد شده باشد . زمانی که حرارت سطح خارجی زمین به حدود 130 الی  150  درجه رسید پروسه اقوات شروع می شود در این شرایط  بخار آب موجود در جو یکپارچه زمین بصورت باران بر گودال های روی سنگ ها و سنگ های رس می بارید به دلیل داغ بودن سطح سنگ ها و کانی ها  آّب باران رسوب سیاه درون لایه های سنگ رس را می شست و به درون آب منقل می کرد. آب کم در این شرایط یک عامل مهم ایجاد مولکول ها پلی مر است و خداوند متعال برای تفهیم نقش مهمترین عوامل پیدایش حیات از کلمات خاصی استفاده می کند وب ه عبارتی خداوند با کلمات خود حقیقت را بیان می کند

ملکول های آلی پولیمر بشکل توده چسبناک و سیاه که متشکل از پروتئین ها و اسید نوکلوئیک ها است روی آنها باقی می مانند که این همان حما مسنون است  که بر روی صلصال قرار می گیرد. 

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ سوره حجر 26. اول باید آب آن دفع شود و سپس به صلصال بچپسبد و ساختار مولکولی تک سلولی اولیه حیات در حما مسنون  ایجاد شده و با یک فرمان در آن حیات القاء می شود خداوند متعال به چه دلیل این کلمه را انتخاب کرده است ما باید همیشه زوایا و مفاهیم کلمات را درک کنیم زیرا بر اساس آیه7 از سوره انفال خداوند میفرماید و یرید الله ان یحق الحق بکلماته خداوند اراده کرده با کلمات خود حقیقت را بیان کند

 

 متان و آمونیاک و سولفید و فسفید مولکول های پایه حیات هستند. در دوره سوم اقوات توده سیاه درون لایه های  سنگ رس داغ شده و یا پخته شده که حالت سفال را دارد در اثر حرارت و خشکی ماکرو ملکول های آلی  تشکیل و سنگ بنای مولکول های ژنتیک گذاشته می شود و در مرحله چهارم پروبیوت ها خلق می شوند که حاوی ملکول های ار.ان.ای هستند که در حقیقت نطفه است نطفه ای که آغاز خلقت انسان است. زمانی که غذای بیولوژیکی خلق می شود به عبارتی آخرین دوره اقوات همان نطفه است که قابلیت تکثیر پذیری خود بخود را دارد . این مطالب کاملا علمی و بر اساس آزمایشات تجربی به اثبات رسیده است. البته نکات کلیدی  علمی و تحقیقاتی آن در کتاب پیدایش حیات از پرفسور کاپلان ترجمه و عینا نقل گردید و بقیه  و تفسیر مطالب از اینجانب است و این کشف علمی است از قرآن  و رشته تحصیلی من هم فوق لیسانس بیو شیمی از دانشگاه دولتی زاربروکن آلمان این مطالب کاملا علمی و بر اساس آزمایشات توسط میکرو بیولوژیست معروف  John Desmond Bernal از پیشگامان بلور شناسی با اشعه ایکس و فعال سیاسی و عضو حزب کمونیست بریتانیا است انجام شده .از لابلای بحث ها و نتایج آزمایشات او تصادفی مطالب را استخراج کردم و به تاویل علمی آیات دست یافتم.

بعلاوه پرفسور  Richard E. Dickerson در مقاله تکامل شیمیائی آغاز حیات در مجله علمی Evolution Spektrum der Wissenschaft-Scientific American 1986  به آزمایش ایشان اشاره کرده .البته پرفسور برنال نمی دانست با آزمایش خود که به عنوان ادله ماتریالیسم آنرا بیان می کرد چه خدمتی به بیان اعجاز قرآن نموده و این خود واقعا اعجاز قرآن است .پس بنابراین پروتئین ها و اسید نوکلوئیک با اتصال زنجیره ای و از دست دادن مولکول آب ایجاد شده اند که همان ماء دافق است  تشکیل می شوند. این واکنش شیمیائی باید در محیطی که آب را جذب می کند صورت پذیرد. ارگانیسم های زنده امروزی از ملکول ATP  بعنوان کاتالیزاتور استفاده می کنند که یک انیدرید تری فسفات پایدار در آب است.در زمین اولیه این واکنش در محیط خشک و داغ وب ا حضور پلی فسفات و مشتقات سیانیدرید و کاربو دی ایمید ها صورت گرفته  فاکس و همکاران از حرارت دادن مخلوط خشک اسید های آمینه در 150 تا 200 درجه و در چند ساعت یک توده سیاه رنگ بدست آوردند که در آب به خوبی حل و پلی آمینو اسید ها با یک یا دو دوجین عضو تشکبل شده بودند  .این ترکیب دارای پیوند پپتید و شبیه پروتئین بود آنرا پروتونئید نامیدند.

البته اکثر پیوند ها از نوع ایزومر آلفا نبودند (آزمایشات ترکیب های آلی پلی مریزه انواع ایزومر اسید ها ی آمینه یافت می شد .در صورتیکه در بافت موجودات زنده فقط نوع ایزومر آلفا به کار رفته ) ولی فعالیت آنزیمی از خود نشان دادند. آن ها این آزمایش را به مدت چند روز در حرارت 75 درجه سانتیگراد انجام دادند و همان نتیجه را گرفتند .این آزمایش را در حضور پلی فسفات ها ودر 70 درجه سانتیگراد تکرار کردند و زنجیره های بیشتری را بدست آوردند اما بی جان. در حضور سنگ آتش فشانی و سفال و ماسه هم نتایج مشابه بدست آوردند.

بیو شیمی دانان Paecht و Horowitzدر آزمایشات متعدد بر روی سفال ،پیریت  به پلی مریزاسیون  پروتئین ها و اسید نوکلئوتیک ها دست یافتند . Bernal J.D.در کتاب پیدایش حیات   چنین عنوان کرده: ملکول ها ی آلی در محیط خود (درون گودال های زمین اولیه)  و در اثر حرارت و خشکی توسط  سطح خارجی کانی ها جذب شده و سپس تغلیظ می شدند و این کانی ها  مثلا خاک رس  و یا میکا که از قشر سیلیکات با بار منفی تشکیل شده  اند  یون های، مولکول های مونومر  با بار مثبت را به خود جذب می کردند در فضای بین مولکولی قشر سیلیکات و بین آنها مولکول های  آب قرار  می گرفتند  این کانی ها   بخوبی  می توانستند  نقش کاتالیزاتور را بازی کنند .در خرده سیارک ها که عمر آن ها اندازه عمر زمین است و اطلاعات خوبی از وقایع تشکیل حیات در اختیار دانشمندان قرار داده است توده سیاه چسبنده مشاهده و مورد آزمایش قرار گرفته است .

در این توده سیاه ترکیبات پلیمریزه پروتئین و اسید آمینه کشف و به اثبات رسیده.( به مقاله سفال وخاک رس در جزوه Spektrum der Wissen schaft 1979مراجعه شود )-( نقل از مقاله تکامل شیمیائی در پیدایش حیات  از دیکر سان) . سنگ رس محیط بسیار خوبی برای ایجاد پلیمریزاسیون هاست. نوع غیر بیولوژیکی اسید های آمینه و سایر بیومنومرها در محلول رقیق آبکی با گروه های شیمیائی ساختار سنگ رس پیوند بر قرار می کنند و در این نوع پیوند اتم های فلزی به عنوان کاتالیزاتور در واکنش مونومر ها به پلیمر ها فعالیت می کنند . رس می تواند مونومرها را تنگاتنگ به هم وصل کند البته نکات کلیدی و مهم بسیاری است که چگونه ملکول های DNA و بر اساس چه برنامه ریزی در توده سیاه چسبنده ایجاد می شوند .به عبارتی چگونه در این لحظه از ماده بی جان حیات خلق می شود هم چنان برای علم ناشناخته است .

این تنها قدرت و اراده ذات باریتعالی است که علم از درک آن عاجز است و عاجز خواهد ماند که علم آن تنها نزد خدا است .و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو .این که دانشمندان  با بررسی های خود به مبداء حیات رسیده اند بسیار با ارزش است .متاسفانه دانشمندان زمین شناسی و زیست شناس مسلمان هنوز از واقعیت علمی این موضوع در قران بی خبرند. شاید هنوز به این باور نرسیده اند که در قرآن همچو مطالب علمی بروز وجود دارد .بخصوص در باره پیدایش زمین و حیات اولیه .

 

A.G.Cairns-Smithاز دانشگاه GlasgowوDavid C. Mauerzall  از دانشگاه راکفلر نیویورک طی تحقیقاتی بر روی کانی های خاک رس Ton mineralienباین نتیجه رسیدند که تکامل شیمیائی بسیاری از مولکول های آلی بر روی کریستال های این کانی ها بصورت یک سیستم بسته عمل کرده اند.این کریستال ها به دلیل بار الکتریکی سطوح خارجی خود مولکول های آلی مانند اسید های آمینه و  نوکلئو اسیدها را به خود جذب و سنتز ماکرو مولکول ها را کاتالیزیره کرده اند  و سبب تشکیل بیو مولکول های آلی ماکرو شده اند. ساختار کریستالی ماهیت داده های اطلاعاتی داشته و ماتریکس اولیه را در مولکول های آلی ایجاد کرده اند و همین طور ماکرو مولکول های آلی پیچیده تر تشکیل تا به خاصیت تکثیر پذیری بدون کمک خاک رس گداخته (خشک شده در اثر حرارت) رسیده اند .

wolfgang Weigand وMark Doerr از دانشگاه فریدریش-شیلر Jena این آزمایش را بر روی سولفید آهن آنجام داده است. Aharon Katchalassky توانست از محلول آبکی رقیق  بکمک کانی خاک رس پروتئین با زنجیره بیش از 50 تکه اسید آمینه وبا صد در صد بازده تولید کند. آزمایشات متعدد بسیاری در این زمینه انجام شده که چند نمونه برای کسانی که تمایل دارند موضوع را پی بگیرند اشاره شد .مطلب مهم این است که تمامی آزمایشات بر روی کانی ها و خاک رس پخته و در حرارت بر روی کانی دوده سیاه رنگ چسبنده بجای مانده که ماکرو مولکول های آلی را در بر داشته .

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ.مجددا به  آیه 10 سوره فصلت توجه فرمائید-

وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌-

رواسی پوسته خارجی زمین است. پس از تشکیل رواسی خلقت اقوات شروع می شود به مقدار معین و برنامه ریزی شده در چهار دوره غذای بیولوژیکی ساده تشکیل و در پایان دوره دوره چهارم اقوات می بایستی نطفه امشاج در سنگ رس و از رسوب حمامسنون خلق شده باشد.

پرفسور کاپلان دانشمند ریست شناس معروف آلمانی پیدایش  اولین سلول بدون هسته تکثیر پذیر را که به پروبیونت ها مشهور است را در چهار دوره تقسیم بندی کرده است .این سلول اولین نطفه حیات است 

چهار دوره پیدایش تک سلولی طبق تئوری پرفسور کاپلان بشرح ذیل است

1-تولید غیر بیولوژیکی مولکول های پایه و آلی.از قبیل آب متان و آمونیاک و تا اندازه ای سولفور هیدروژن  برای ایجاد پروتئین ها و اسید نوکلئیک ها و قند های ساده ( قدر فیها اقواتها در چهار دوره در این دوره ایجاد می شود)

2-ایجاد ترکیبات زنجیره ای یا پلیمریزاسیون از مولکول های ایجاد شده در دوره اول

3-اتصال مولکول های پلی مریزه شده به یکدیگر و تشکیل ماکرو مولکول ها و تشکیل ساختار  مولکولی آلی که توسط غشاء پوشیده بودند به عنوان سنگ بنای پروبیونت ها (سنگ بنای حیات و خلقت انسان از صلصال من حما مسنون در این دوره است )کد های حیات به عنوان ماکرو مولکول های زنجیره ای دراز

4-تشکیل پروبیونت ها که  به عنوان اولین مواد آلی تکثیر پذیر بشمار می آید. 

 

پرفسور کاپلان وسایرین می گویند تصادف عجیب و معجره آسا باعث ایجاد پروبیونت ها شده و قرآن می فرماید با برنامه تدوین شده خالق متعال  و بعنوان پایه خلقت انسان  از حیات ایجاد شده است و هدف آفرینش حیات نیز خلقت انسان بوده است .

مطلب مهمی که اوپارین بنیان گذار بحث ایجاد حیات بعنوان برگ برنده ایده ماتریالیستی بیان کرده دو مطلب است.

اول حیات از ماده بی جان بوجود آمده واین ماده در طبیعت بوده است و قرآن می فرماید ما انسان را از ماده بی جان آفریدیم وبداء خلق الانسان من طین خلقت آغازین انسان از سنگ رس این ماده بی جان شروع شد .خاک طین لازب همه مفهوم ماده بی جان است و از همین طبیعت زمین است و این عظمت باریتعالی است که می تواند از ماده بی جان یعنی طین حیات را بیافریند و این مسئله مهم درست مطلبی است  که زیست شناسان در درک آن عاجزند.

مطلب دوم اوپارین که افتخار می کند از انگلس گرفته می گوید حیات باید پروسه تکامل را ادامه دهد و یک باره و خلق الساعه بوجود آمدن امکان ندارد. قرآن می فرماید. ما خلقت انسان را از طین آغاز کردیم و اغاز کردن ادامه هم دارد. پرفسور مانفرد آیگن برنده جایزه نوبل در شیمی و رئیس انستیتو ماکس پلانگ گوتینگن آلمان می گوید تصادف در پیدایش حیات اولیه انقدر غیر ممکن است که به معجزه شبیه است بیولوژیست معروف فرانسوی   jacques Monod  می گوید ساده ترین فرم سلول اولیه حیات با مکانیسم بسیار پیچیده قابل قیاس است و ایجاد چنین مولکولی بصورت اتفاقی  مساوی است با صفر. پرفسور کاپلان که به تصادفی بوده پروسه حیات اعتقاد دارد نیز می گوید ضریب و احتمال این تصادف می تواند یک در کل کیهان باشد.برای اینکه مطالب عنوان شده بالا بهتر درک شود باید سفری به زمین اولیه داشته باشیم وشرایطی که غالب بر آن زمان بوده در ذهن تجریه و تحلیل کنیم البته بر اساس قران و آخرین نظریه های علمی .

 

ابتدا زمین در دو دوره خلق شد –از زمان جدا شدن از ابر خورشیدی  تا جعل فیها رواسی من فوقها-دوره تکامل اتمی و دوره تکامل شیمیائی را گذراند .خورشیدی که ما می نگریم بدلیل حجم بسیار زیاد میلیون ها برابر زمین و دارا بودن گرانش عظیم هنوز پس از سپری شدن 4/6 میلیارد سال زمانی که زمین از او جدا شد همچنان با توده عظیم گاز های هلیوم و هیدروژن در حال سپری کردن دوره تکامل اتمی خود است در حالی که  زمین در حدود پنجاه الی صد میلیون سال پس از جدا شدن از آن آن را پشت سر گذاشت .

اجزاء تشکیل دهنده زمین همان عناصر توده ابر خورشیدی بوده است. پس از جدا شدن از ابر خورشیدی تکه ای از خورشید بود توده عظیم گازی و دخانی (دودی) که در اثر تجمع در مرکزیت آن حرارت  آن فوق العاده افزایش یافت چرا و چگونه  سئوالی است که علم هنوز نتوانسته پاسخ دهد .در اثر افزایش حرارت به بالای میلیون ها درجه کلوین واکنش هم جوشی هسته ای آغاز می شود و اتم های هیدروژن  ابتدا به هلیوم و سپس به سایر عناصر شیمیائی دیگر از قبیل کربن ،اکسیژن ،ازت وسایر تبدیل می شوند زمان تکامل اتمی در زمین را دانشمندان نمی دانند و آن را حدس می زنند .این زمان را می توان با مقایسه وضعیت کنونی خورشید  و حجم ان با زمین و زمان سپری شده بدست آورد دانشمندان نظر متفاوتی ارائه می دهند .

ارنست مایر دانشمند زیست شناس معروف آمریکائی آلمانی تبار که او را داروین قرن بیستم می خوانند و نظرات او  در جدول زمانبندی زمین شناسی و تکامل که در مقاله تکامل خود ارائه داده است مورد تائید بسیاری از دانشمندان است. دوره تکامل اتمی زمین را حدود پانصد میلیون سال بر آورد کرده است از طرفی شروع  تکامل شیمیائی در زمین را  بلافاصله بعد از این پانصد میلیون سال میداند و پیدایش اولین نطفه حیات که همان پروبیونت ها باشد پایان همین پانصد میلیون سال محاسبه کرده است. به عبارتی حدود یک میلیارد سال بعد از جدا شدن زمین از ابر خورشیدی اولین نطفه حیات در زمین شکل می گیرد و سایر دانشمندان زیست شناسی هم تا اندازه ای  این زمان بندی را رد نکرده اند . قران این دو دوره را که  جمعا یعنی تکامل اتمی و تکامل شیمیائی تا تشکیل رواسی می داند .

بعد از رواسی و مقدار زمان برای برکت در رواسی وپایان دوره پیدایش اقوات مراحل زمانی است که از ایات درک می شود . آیه 9 و 10سوره  فصلت با دقت توجه فرمائید. تکامل شیمیائی به این معنی است که در اثر پائین آمدن حرارت زمین از چند میلیون تا چند هزار درجه زمان زیادی باید سپری شود احتمالا حدود سیصد میلیون سال و زمانی که درجه حرارت به حدود سه هزار درجه رسید اتم های ایجاد شده در پروسه هم جوشی هسته ای امکان ترکیب با یکدیگر را پیدا می کنند. به عبارتی ترکیبات مولکولی شروع به تشکیل شدن می کنند و هیدروژن بصورت گاز و آب و متان و گاز ازت و به مرور عناصر سنگین تر ایجاد می شوند و زمین همین طور سرد تر می شود و عناصر سنگین در مرکزیت توده مذاب زمین قرار می گیرند و زمین دارای جرم می شود و می تواند مواد اطراف خود را دور خود نگه دارد. این دوره با سرد شدن  زمین و پائین آمدن درجه حرارت متوقف شد .

اکنون تمامی عناصری که برای ایجاد حیات ضروری است مهیا شده است و پوسته بیرونی زمین که رواسی باشد از فوقها یعنی بالای لایه خارجی زمین شکل گرفت .پوسته خارجی از حالت مذاب به گداخته تبدیل شد. سپس سرد تر  شد و به حدود150 الی 200 درجه کلوین رسید. در این زمان پوسته خارجی  میزبان شگفت انگیز ترین پدیده خالق متعال قرار می گیرد. پدیده آغاز حیات-

الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ-7 سوره سجده خداوند می فرماید ابتدا همه چیز در زمین خلق شد و سپس خلقت انسان را از سنگ رس آغاز کرد. تحولات سنگینی در پوسته جامد زمین در حال انجام است. بایستی این تحولات  منجر به خلقت حیات از ماده بی جان شود

  آغاز خلقت انسان از طین از ماده بی جان و این آغازی زمان بر است. چند مطلب مهم اول حیات در همین کره زمین آغاز شد و دوم حیات از ماده بی جان و به قدرت ذات باریتعالی جامه عمل پوشاند و سوم مواد اولیه این خلقت در خود زمین و در طبیعت بوجود آمد  الذی احسن کل شیئ خلقه

تمامی سئوالات که علم در آن مانده و اوپارین دانشمند روسی به عنوان ادله ماتریالیست ها بیان کرده است جواب داده می شود .

چسبیدن حما مسنون بر سفال داغ با دفع شدن آب همراه است

مولکول های پروتئین و نکلئوتیدها و قند ها برای تبدیل به ماکرو مولکول ها به عبارتی از مونومر ها به پلی مرها بایستی هر مولکول آن ها یک مولکول آب از بین آنها خارج و فورا از محیط واکنش شیمیائی خارج شود .توده سیاه نرم و چسبنده در سراسر پوسته زمین بر روی سفال ها و کانی های مانند آن به فراوانی یافت می شوند و سطح زمین در اختیار حما مسنون است  . آیات5  الی 7 سوره طارق این حادثه بسیارمهم و زیبا را در آفرینش حیات چنین شرح می دهد.

فلينظر الانسان مم خلق - خلق من ماء دافق - يخرج من بين الصلب و الترائب (7

"انسان بايد نگاه كند  و تعقل کند از چه آفریده شده  در آبى جهنده و بیرون رونده آفريده شده که از بین جسم سخت (سفال) و نرم و نفوذ پذیر(حما مسنون) خارج می شود  یخرج بین صلب و ترائب .این دو در کنار هم و چسبیده بهم قرار دارند و آب از بین این دو خارج می شود .جدا از هم نیستند یک مجموعه هستند .پس می تواند اصلا ماء دافق ارتباطی به آب مرد و رحم زن نداشته باشد که بسیار ثقیل و غیر علمی است. ترائب در اصل لغت به معنی نرم و نفوذ پذیر است و صلب هم سخت و محکم است  و آب دافق هم نقش اساسی در ایجاد ماکرو مولکول های زنجیره ای حیات ایفاء کرده اند .حما مسنون و صلصال کلفخار و آب دافق و در حضور ماء مهین .(آب به مقدار کم)- مسلما در محیط آب فراوان این شاهکار خلقت صورت نمی گرفت .روی ایات الهی تعقل و تفکر لازم است

.آیات الهی را از علمی بودن خارج نکنیم که مسئولیت سنگینی به دنبال دارد .

اینکه دانشمندان به دنبال حیات در خارج از زمین هستند بر می گردد به تفکرات حادثه ای بودن خلقت حیات که بحث مفصلی می طلبد. بعلاوه نکات غیر علمی که در مورد خلقت حیات توسط  معروفترین دانشمندان زیست شناسی گفته شده و با آیات قران  غیر علمی بودن آنها را می توان اثبات کرد نیاز به مقاله مفصل دیگری دارد که انشاء الله تقدیم حضور علاقمندان می شود .برای دسترسی به سایر مقالات به سایت –HAMMANMASNUN. COM  مراجعه فرمائید . سید محمد تقوی اهرمی –تهران اول رمضان المبارک مطابق 28 خرداد 1394-التماس دعا دارم .ویرایش جدید اسفند 1395-ویرایش جدیدـ تیر ماه 1397-ویرایش جدید و اصلاحیه دی ماه 1402 این نوشتار در سال 1394 تدوین شده و مصادف بوده با ابتدای نوشن مقالات توسط این جانب و از آن تاریخ تاکنون با تفکر و تجسس تغییرات زیادی صورت گرفته است که تا اندازه ای اصلاح گردید. لذا برای دست یابی به آخرین تحولات خلقت انسان از دید قرآن به نوشتارهای جدید من مراجعه فرمائید متشکر

  

 

 

سید محمد تقوی اهرمی یکشنبه 14 مرداد 1397 زمان : 1:18 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 206
  • بازدید ماه : 877
  • بازدید سال : 10,899
  • بازدید کلی : 31,629

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد